اخبار
 1397/06/05  تاریخ خبر
پرش ۳۲ پله‌ای ایران در رتبه‌بندی شاخص لجستیک ۲۰۱۸

ايران از نظر شاخص لجستيک LPI از رتبه 96 در سال 2016 با کسب امتياز 2.85 به رتبه 64 در سال 2018 رسيده است که حاکي از يک پرش 32 پله‌اي در رتبه‌‌بندي جهان است.
جلسه کارگروه لجستيک در وزارت راه و شهرسازي با حضور مهرداد تقي زاده معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي، شهرام آدم نژاد مديرعامل شرکت شهر فرودگاهي امام خميني(ره)، عبداله هندياني معاون پيشگيري و کاهش تقاضاي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنين ساير اعضا و نمايندگان در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

مهرداد تقي زاده معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي در اين جلسه تاکيد کرد: امروز هماهنگي وزارت راه و شهرسازي با ساير وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دخيل در حوزه ترانزيت و لجستيک در اوج قرار دارد و بايد مقتنم شمرده شود.

وي افزود: خوشبختانه مصوبات شوراي عالي ترابري مورد تاييد تمام سازمان‌هاي عضو قرار دارد و  در حال حاضر تمام سازمان‌ها در چارچوب شورايعالي هماهنگي ترابري حضور دارند  و با همکاري يکديگر مشکلات را بررسي و رفع مي‌کنند.

مهدي اشرفي مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي معاونت حمل‌ونقل در اين جلسه گزارشي از تحليل جايگاه ايران در رتبه بندي شاخص لجستيک ارائه کرد و گفت: ايران از نظر شاخص LPI از رتبه 96 در سال 2016 با کسب امتياز 2.85 به رتبه 64 در سال 2018 رسيده است.

وي با اشاره به ارتقا 32 پله‌اي ايران در شاخص لجستيک اظهار داشت: در تمامي شش شاخص زير شاخص LPI شامل امتياز گمرکي، تحويل به موقع، شناسايي‌و رديابي، کيفيت لجستيک، توسعه زيرساخت و حمل‌ونقل بين‌المللي ايران عملکرد بهتري نسبت به گذشته داشته است.

دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي معاونت حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: در شاخص گمرک امتيازات 12.44  درصد، زيرساخت حمل‌‌ونقل 3.74 درصد، حمل‌ونقل بين‌المللي 3.37 درصد، کيفيت خدمات لجستيک 6.37 درصد، شناسايي و رديابي فرايند حمل‌ 13.52 درصد و  تواتر حمل برنامه‌ ريزي شده 19.57 درصد رشد داشته است.

اعداد منتشر شده براي هر کشور بر اساس يک نظر سنجي به دست مي‌ايد و هر چه واريانس آن کمتر باشد حد بالايي و پاييني به يکديگر نزديک تر خواهد بود.  همچنين هرچه واريانس جمع آوري شده براي کشورهاي مختلف جمع آوري شده بيشتر باشد، بازده‌اي  که براي امتياز مشخص شده بيشتر خواهد شد.

با توجه به معنادار نبودن رشد شاخص LPI از نظر آماري بين سالهاي 2016 تا 2018 تصريح کرد: تلاش براي بهبود جايگاه لجستيكي با توجه به قرارگيري ايران در مرز دسته‌بندي كشورهاي با ثبات لجستيكي  تلاش شود.

با بيان اينکه «برجام يکي از مهمترين عوامل تاثير گذار بر روي پيشرفت شاخص لجستيک ايران در جهان بوده است» گفت: برجام باعث بازگشت شرکت‌هاي بين‌المللي به خصوص ايرلاين‌ها و لاينر‌ها، شکل‌گيري برنامه نوسازي ناوگان هواپيمايي کشور و بهبود فضاي کسب و کار در حوزه لجستيک کشور شد.

وي افزود: علاوه بر اجراي طرح پنجره واحد گمرکي، شناسايي 77 مشکل ترانزيت و برنامه‌ريزي باي رفع آن‌ها  در دست اقدامات قرار گرفت که درصورت رفع مشکلات شناسايي شده بازتاب بين‌المللي داشته باشد مي‌تواند در بهبود وضعيت لجستيک ايران بر اساس شاخص LPI  تاثيرگذار باشد. البته اين مساله در دفتر طرح‌هاي جامع و مدل هاي حمل ونقل نيز قابليت ارزيابي دارد.

گفتني است در ادامه جلسه گزارش‌هاي مختلفي از تعاريف بين‌المللي نظام لجستيک و مشتقات آن، انواع جريان‌هاي زنجيره تامين، تاريخچه لجستيک در جهان‌ و معرفي اقدامات کشور ترکيه در زمينه توسعه لجستيک از سوي کارشناسان و دست‌اندرکاران حاضر در جلسه ارائه شد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي