اخبار
 1397/06/05  تاریخ خبر
افزایش ۴۱ درصدی صادرات غیر نفتی از گمرکات استان هرمزگان
ناظر گمرکات استان هرمزگان از افزايش 41 درصدي ارزش صادرات غير نفتي در پنج ماهه ابتدايي سالجاري خبر داد و گفت : کالاهاي صادراتي در کمتر از يک روز ترخيص مي شود .

عليرضا دشتاني با بيان اين مطلب گفت : در پنج ماهه سالجاري بيش از 18 ميليون تن انواع کالا از گمرکات استان هرمزگان صادر شده است .

وي افزود : در پنج ماهه سالجاري مجموع ارزش کالاهاي صادراتي از گمرکات استان هرمزگان به بيش از 5 ميليارد و 306 ميليون دلار رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ميزان 41 درصد افزايش نشان مي دهد .

دشتاني در ادامه گفت : با اقداماتي که صورت گرفته ترخيص کالاهاي صادراتي واحدهاي توليدي و فعالان اقتصادي معتبر بدون معطلي از گمرکات هرمزگان به سمت کشورهاي هدف ترخيص مي شود .

ناظر گمرکات استان هرمزگان عمده دلايل کاهش زمان صادرات را برنامه هاي جديد در گمرک اعلام کرد و گفت : در حال حاضر کنترل اطلاعات و مجوزهاي صادراتي به کمک سامانه جامع گمرکي صورت مي گيرد و با حذف برخي فرآيندهاي زائد از صادرات پس از اظهار کالا در سامانه جامع گمرکي کنترل ها به صورت الکترونيکي انجام و کالا جهت خروج از کشور در کمترين زمان ممکن به سمت گمرکات مرزي هدايت مي شود .

دشتاني در ادامه با اشاره به ضرورت حمايت از صادرات غير نفتي در شرايط ويژه اقتصادي تصريح کرد : گمرک ايران برنامه هاي متعددي در جهت حمايت از صادرات غير نفتي تنظيم و اجرايي کرده که خوشبختانه با پياده سازي اين سياست ها شاهد تسهيل صادرات و افزايش چشمگير در سالجاري بوده ايم .

ناظر گمرکات استان هرمزگان در رابطه آخرين وضعيت واردات کالا از بندر عباس هم گفت : بررسي تحليلي آمار واردات پس از اجراي سياست هاي جديد نشان مي دهد که سهم واردات مواد اوليه از واردات پس از اجراي اين سياست ها افزايش قابل توجهي در مقايسه با ساير کالاها داشته است .

دشتاني گفت : در پنج ماهه سالجاري ارزش واردات کالا از گمرکات هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال قبل تغييري نداشته اما به لحاظ وزن با 9 درصد کاهش واردات همراه بوده است .

وي در ادامه با اشاره به افزايش قابل توجه درآمدهاي گمرکي تاکيد کرد : همزمان با افزايش کنترل هاي گمرکي در سالجاري ارزش درآمدهاي ماخوذه در گمرکات استان هرمزگان طي پنج ماهه سالجاري به 5 هزار و 223 ميليارد تومان رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 57 درصد افزايش داشته است .

منبع: گمرک نيوز