بهروز آقايي مدير کل بنادر و
دريانوردي استان سيستان و بلوچستان گفت: امروزه امکان اتصال بنادر به
شبکههاي ريلي کشور به عنوان يکي از مزيتهاي رقابتي؛ عامل اصلي کاهش قيمت
تمام شده کالا و افزايش رقابتپذيري است که از شاخصههاي مطلوب تجار و
صاحبان کالا در انتخاب بندر و کريدورهاي حمل و نقل خواهد بود. در همين
راستا فعالسازي کريدور شمال – جنوب (کريدور چابهار) با اتصال بندر چابهار
به شبکهريلي به عنوان اولويتي مهم در رقابتپذيري حمل کالا و ارتقاء سهم
ترانزيت و تجارت دريايي حائز اهميت فراوان خواهد بود. واگذاري اين پروژه
نيمهتمام به بخش خصوصي ميتواند با هدف تسريع در اتمام پروژه و جلوگيري از
تحميل هزينه و فرصت از دست رفته بيشتر به عنوان يکي از راهبردهاي اصلي
دولت براي ايجاد جذابيت و تحرک در توسعه محور شرق ايفاي نقش نمايد.
آقايي اظهار کرد: با توجه به ارتقاي ظرفيت
بندر شهيدبهشتي چابهار به 8 و نيم ميليون تن به عنوان زيرساختهاي پيشنياز
توسعه سواحل مکران،ضرورت بهرهمندي اين بندر استراتژيک از قابليت ريلي
ميبايست به اولويت اول وزارت راه و شهرسازي مبدل شود که با واگذاري پروژه
مذکور به بخش خصوصي (ترجيحا پيمانکارهاي مربوطه)؛ سه اولويت اصلي دولت در
پهناورترين و کمبهرهمندترين استان شرقي، منجمله فعالسازي بندر شهيدبهشتي
چابهار، تکميل روند پروژه خط ريلي چابهار – زاهدان و احياي محور شرق به
جهت انتقال کالاهاي اساسي کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.
مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و
بلوچستان، ادامه داد: در اين مدل واگذاري، جذابيتهاي بازگشت سرمايه با
سپردن تضامين تأمين بار و کالا با تخصيص تخليه 20 درصد کالاي اساسي کشور
(سهم استان سيستان و بلوچستان و استانهاي همجوار) در بندر شهيد بهشتي
چابهار به بخش خصوصي و تكميل پروژه با مدل BOT در بازه زماني منطقي و تامين
هزينههاي ساخت و اتمام طرح از محل درآمدهاي حاصل از انتقال محمولههاي
كالاي اساسي و بارهاي انتقالي در اين محور، امکانپذير خواهد بود.
منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي