اخبار
 1397/05/28  تاریخ خبر
صرفه جویی ۴۰ درصدی در حمل کالا با تسریع در تکمیل کریدور شمال-جنوب

  عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر اينکه تکميل هر چه سريع تر کريدور شمال جنوب کاهش 40 درصدي هزينه حمل بار را به دنبال دارد، گفت: توسعه حمل و نقل ترکيبي يکي از ملزومات استفاده از ظرفيت کريدور مذکور است.

 مجيد کيان پور با تاکيد بر ضرورت تسريع در تکميل کريدور شمال جنوب گفت: موقعيت سوق الجيشي ايران در خاورميانه مي تواند دروازه ورود کالا به 15 کشور همسايه باشد از اين رو تسريع در تکميل اين کريدور لازم است.

نماينده مردم درود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه بايد از شرايط موجود در راستاي کاهش هزينه حمل و نقل کالا استفاده کرد، افزود: تکميل هر چه سريع تر اين کريدور هزينه حمل و نقل کالا را تا 40 درصد کاهش مي دهد.

تاخير در تکميل کريدور شمال-جنوب مشکل ضعف سخت افزاري و نرم افزاري است

وي با تاکيد بر اينکه علت تاخير در تکميل اين کريدور سخت افزاري و نرم افزاري است، تصريح کرد: مشکل سخت افزاري اين مسير عدم تکميل آن در جنوب و شمال کشور است.

اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه براي اينکه بتوانيم کوتاه ترين مسير دسترسي در حداقل زمان ممکن را براي انتقال کالا در نظر بگيريم بايد در بخش ريلي و جاده اي اقدامات لازم انجام شود، گفت: به طور مثال از جنوب  بوشهر تا شيراز و از شمال هم از رشت تا آستارا بايد خطوط ريلي تکميل شود تا اتصال به اين کريدور تسهيل شود.

وي با تاکيد بر اينکه براي تسريع در کريدور شمال-جنوب بايد توجه ويژه اي به حمل و نقل ترکيبي صورت بگيرد، به لحاظ نرم افزاري نيز با يک برنامه ريزي منسجم بايد تلاش کنيم که هزينه حمل و نقل کالا به حداقل برسد.

کيان پور با بيان اينکه با تکميل کريدور شمال جنوب دروازه ورود کالا به آسياي ميانه و اروپا را پيدا خواهيم کرد، ادامه داد: با استفاده از اين کريدور در حمل و نقل بار و کالا علاوه بر کاهش استهلاک صرفه جويي در زمان نيز ممکن مي شود.

وي با تاکيد بر اينکه بايد با استفاده از ظرفيت هاي داخلي مزيت نسبي در جهت حمل و نقل کالا ايجاد شود، گفت:بايد بتوانيم با کاهش هزينه ها حمل بار و کالا را از کشور به صرفه کنيم زيرا بي بهره بودن از صرفه اقتصادي در مسير عبوري از کشور ما بسياري از کالاها را به مسيرهاي مجاور هدايت مي کند.

توسعه کريدور شمال جنوب اشتغال مناسبي ايجاد خواهد کرد

کيان پور با بيان اينکه توسعه کريدور شمال جنوب حتي اشتغال مناسبي را بيش از آنچه پيش بيني شده ايجاد خواهد کرد، افزود: نحوه فعاليت براي تکميل اين کريدور بايد به گونه اي باشد که حداقل بتواند در بحث اشتغال پايدار و ترانزيت کالا تاثير به سزايي در ارزآوري و کاهش هزينه براي ما داشته باشد.

وي با تاکيد بر اينکه مي توان از ظرفيت سرمايه گذاري کشورهاي ديگر نيز در مسير توسعه اين کريدور استفاده کرد، اظهار کرد: بايد با تشکيل شرکت هاي مشترک از اين ظرفيت در راستاي تسريع در تکميل اين کريدور بهره جست.

عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي به خبرگزاري خانه ملت گفت: توجيه اقتصادي مناسب براي توسعه زيرساخت هاي کريدور شمال جنوب مي تواند مزيت نسبي ايجاد کرده و تکميل هر چه سريع تر اين مسير را رقم بزند.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي