اخبار
 1397/05/22  تاریخ خبر
ظرفیت های ترانزیتی ایران و قزاقستان مکمل یکدیگر هستند
حجت‌الاسلام حسن روحاني روز يکشنبه در ديدار نور سلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان، در حاشيه اجلاس سران کشورهاي ساحلي درياي خزر در شهر آکتائو قزاقستان، با بيان اينکه اراده دولت جمهوري اسلامي ايران برقراري روابط صميمانه و پايدار با قزاقستان است، اظهار داشت: تهران براي توسعه روابط با آستانه اهميت زيادي قائل است چرا که اين روابط از ارتباط عميق تاريخي و اشتراکات فرهنگي دو ملت نشأت مي‌گيرد و امروز دو کشور در زمينه‌هاي مختلف داراي ديدگاه‌هاي نزديک بوده و از منافع مشترکي در منطقه برخوردار هستند.

رئيس جمهور کشورمان با بيان اينکه تهران و آستانه در مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي نيز در کنار يکديگر قرار دارند، حضور فعال آستانه در تحولات منطقه بويژه مذاکرات صلح سوريه و ساير موضوعات امنيت منطقه اي را تأثيرگذار توصيف کرد و گفت: قزاقستان در مسايل بين‌المللي از جمله برجام همواره در کنار ملت ايران بوده است و اين قابل تقدير است و مصمم هستيم روابط خود را در اين عرصه‌ها هر چه بيشتر تقويت کنيم.

روحاني همچنين با اشاره به اينکه دو کشور زمينه‌هاي فراواني براي سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک و صدور خدمات متقابل دارند، اظهار داشت: ظرفيت‌هاي ايران و قزاقستان در بخش‌هاي مختلف بويژه در حوزه ترانزيتي مي‌تواند مکمل يکديگر باشد به نحوي که قزاقستان از طريق ايران به آبهاي جنوب و ايران نيز از طريق قزاقستان مي‌توان به چين متصل شود.

رئيس جمهور کشورمان همچنين تقويت روابط بانکي در مسير توسعه روابط اقتصادي دو کشور را مورد تأکيد قرار داد و گفت: تهران و آستانه با برقراري روابط کارگزاري بيشتر و نيز استفاده از پول ملي مي‌توانند، گام‌هاي مؤثري در مسير توسعه روابط دو جانبه بردارند.

نور سلطان نظر بايف رئيس جمهور قزاقستان نيز در اين ديدار روابط تهران – آستانه را دوستانه و با چشم‌انداز خوب توصيف کرد و گفت: روابط تجاري دو کشور طي سال‌هاي اخير افزايش قابل توجهي داشته است و مصمم هستيم اين مسير را هر چه بيشتر تقويت کنيم.

رئيس جمهور قزاقستان با بيان اينکه دو کشور همواره از روابط سطح بالايي با يکديگر برخوردار بودند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران دوست و شريک منطقه‌اي قزاقستان است و همواره به دنبال توسعه و تحکيم روابط خود با تهران هستيم.

رئيس جمهور قزاقستان با اشاره به نقش تاريخي و تمدني ايران در منطقه، اظهار داشت: به رغم مشکلات خارجي که براي ايران ايجاد مي‌شود، مطمئن هستيم کشور بزرگ و با تاريخ کهني مانند ايران، مشکلات را پشت سر گذاشته و به پيش خواهد رفت.

نظر بايف تصريح کرد: قزاقستان از پايداري و اجراي کامل برجام حمايت مي‌کند و مصمم هستيم روابط خود را در عرصه‌هاي مختلف با جمهوري اسلامي ايران افزايش دهيم و ضمن حل مشکلات بانکي معتقديم تجارت بيشتر با پول ملي به نفع دو کشور است.

منبع:پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري