اخبار
 1397/05/16  تاریخ خبر
افغانستان از چابهار کالا صادر می کند
«حسني مبارک عزيزي» روز دوشنبه در جمع مديران بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان در بندر چابهار اظهار داشت: سفر وزير حمل و نقل افغانستان به تهران دستاوردهاي خوبي داشته است که بر اساس توافق هاي جديد مي توانيم کالاهاي خود را از بندر چابهار به ديگر کشورها صادر کنيم.
وي بيان کرد: امضاي تفاهم نامه سه جانبه ميان افغانستان، ايران و هند فصل جديدي از توسعه پيوندهاي تجاري و اقتصادي را رقم زده است.
رئيس قوانين و ارتباط خارجي وزارت حمل و نقل افغانستان بر کاهش هزينه هاي انتقال در بندر چابهار تاکيد کرد و افزود: بندر شهيد بهشتي چابهار پس از افتتاح فاز نخست ظرفيت ها، پتانسيل ها و زيرساخت هاي خوبي براي ترانزيت کالا دارد.
وي با بيان اينکه بر اساس توافق نامه ‌هاي جديد ميان وزراي حمل و نقل افغانستان و راه و شهرسازي ايران، افغانستان فقط وارد کننده نيست و مي تواند صادرات نيز داشته باشد، گفت: بندر چابهار کم هزينه ترين و نزديک ترين مسير براي ترانزيت کالاهاي اين کشور است.
عزيزي بر حل مشکلات تردد تجار و سرمايه گذاران افغانستان تاکيد کرد.
رئيس ترانزيت و تسهيلات خارجي وزارت صنعت و تجارت افغانستان نيز در اين نشست اظهار داشت: براي نخستين بار درصدد صادرات محصولات کشاورزي نظير خشکبار از بندر چابهار به هند هستيم.
«سيد يحيي اخلاقي» افزود: انواع کالاهاي کشور افغانستان نظير محصولات معدني، سنگ هاي قيمتي و غيره را مي توان از چابهار به کشورهاي جهان صادر کرد.
وي بر توسعه پيوندهاي اقتصادي و سياسي با ايران تاکيد کرد و گفت: از مهمان نوازي مردم و دولت ايران و ميزباني خوب آنان در طول چندين دهه از هموطنانم بسيار سپاسگزاريم.
مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: تاسيسات و زيرساخت‌هاي بندر چابهار براي صادرات و واردات کالاهاي افغانستان آماده شده است.
«بهروز آقايي» با اشاره به اينکه از طرح افغانستان براي خريداري کشتي استقبال مي کنيم، بيان کرد: دولت در کنار سرمايه گذاران کشور افغانستان مي ‌تواند با امضاي تفاهم نامه جداگانه از تخفيف‌ هاي ويژه در حوزه خطوط کشتيراني بهره‌ مند شود.
وي بيان کرد: بندر چابهار مشوق ‌ها و تخفيف هاي زيادي براي ترانزيت کالا دارد و از جمله آنها تخفيف 85 درصدي در انبارداري، تخفيف 80 درصدي در هزينه توقف در کنار اسکله، تخفيف 75 درصد در انبارداري کانتينر خالي، تخفيف 30 درصد در تخليه و بارگيري کانتينر و حقوق و عوارض وارده به کشتي کانتينري و تخفيف‌ 90 درصدي در خطوط بندري براي ورود کالا است.
آقايي گفت: انتقال کالا از مسير بندر چابهار نسبت به ديگر بنادر همجوار ارزان ‌تر و با صرفه تر بوده به طوري که عوارض اين بندر 2 درصد از بندر کاندلاي هند نيز ارزان ‌تر است.هيات کشور افغانستان ديروز يکشنبه وارد فرودگاه کنارک شد و مورد استقبال مديرکل بنادر و دريانوردي و مسئولان محلي چابهار قرار گرفت.
اعضاي اين هيات از زيرساخت ها، تجهيزات، اسکله ها و ظرفيت هاي تجاري و اقتصادي بندرشهيد بهشتي و کلانتري چابهار ديدن کردند.

منبع: ايرنا