اخبار
 1397/05/14  تاریخ خبر
ماجرای صف طولانی کامیون‌ها در بازرگان چیست؟

به دنبال انتشار اخباري درباره تشکيل صفي طولاني از کاميون ها در مرز بازرگان و امکان پذير نبودن تردد براي بسياري از آنها، معاون دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري توضيحاتي را در اين زمينه ارائه کرد.

سيد حسن حسيني اظهار کرد: رصد آخرين وضعيت تردد در مرز بازرگان نشان مي دهد که تا عصر ديروز(شنبه) تمامي کاميون هاي ايراني و خودروهايي که از سمت ايران قصد عزيمت به ترکيه را داشته بدون هيچ مشکلي عبور کرده اند و هيچ صف يا محدوديتي براي عبور و مرورهاي وجود ندارد.

وي با بيان اينکه اگر صفي تشکيل شده باشد نيز مربوط به خروجي هايي است که از سمت ترکيه به ايران مي آيند، تصريح کرد: پيگيري‌هاي ما نشان داد که نه تنها کاميون‌هايي که بار مواد غذايي فاسدشدني دارند با اولويت تردد به ايران اعزام مي‌شوند که حتي ديگر کاميون‌هاي ايراني نيز بدون صف طولاني و شرايط غير عادي وارد ايران مي شوند و اوضاع در مرز براي ايراني ها کاملا عادي است.

معاون دفتر ترانزيت سازمان راهداري اضافه کرد: آنچه به اسم صف طولاني و توقف کاميون ها شکل گرفته نه ارتباطي با کاميون هاي ايراني دارد و نه با بارهايي که بناست در ايران تخليه شود، تنها مربوط به توافقاتي است که ترکيه با کشورهاي CIS مانند قزاقستان دارد.

حسيني درباره اين توافقات توضيح داد: برخي کشورها براي تردد ناوگان باري ديگران در خاک خود توافقات دو جانبه اي دارند و به شکل برابر براي کاميون هاي دو طرف پروانه تردد صادر مي شود. يعني براي مثال وقتي به 1000 کاميون ترک پروانه تردد داده مي شود، از آن سو 1000 کاميون قزاق اجازه ورود به ترکيه را خواهند داشت. صف شکل گرفته مربوط به همين کاميون هاست و مشکلي که دولت ترکيه در تامين اين مجوزها داشته است. ما جزيياتي از اين اتفاق نداريم زيرا هيچ ارتباطي به ايران پيدا نکرده و تنها اين کاميون ها به شکلي ترانزيتي از خاک ما عبور مي کنند.

به گفته وي، ميان ايران و ترکيه توافقي براي صدور پروانه تردد وجود ندارد و در اين زمينه نيز نگراني وجود ندارد.

 پس از پايان يافتن ناامني هاي سياسي در ترکيه مرز بازرگان بار ديگر به عنوان يکي از اصلي ترين محل هاي ترددترانزيتي ايران کار خود را آغاز کرده و در آمارهاي اخير نيز جز سه مرز پر ترافيک کشور بوده است.

در سال هاي قبل ميان دو طرف بر سر نرخ سوخت اختلاف نظرهايي به وجود آمده بود که با انجام مذاکرات لازم بار ديگر شرايط به شکل عادي در امد.

منبع: ايسنا