اخبار
 1397/05/10  تاریخ خبر
بانک‌ها از پرداخت ارز به رانندگان ترانزیت خودداری می‌کنند

در پي مشکلات ايجادشده در تأمين ارز، دولت قول داده بود تا به راننده‌هاي ترانزيتي که به کشورهاي خارجي تردد دارند ارز دولتي به‌عنوان تنخواه پرداخت شود.

 در اين مورد مهدي نفيسي، مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري گفت: دولت قرار بود براي تأمين هزينه‌هاي جاري رانندگان ترانزيت که به کشورهاي خارجي تردد دارند، ارز دولتي اختصاص دهد که اين کار تاکنون انجام‌نشده است.

نفيسي درباره مشکلات تأمين ارز از سوي رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا گفت: رانندگان مشمول ارز مسافرتي نبودند بلکه به‌اين‌علت که به کشورهاي خارجي تردد دارند، قرار بود براي تأمين هزينه‌هاي جاري‌شان ارز دولتي به آنها اختصاص يابد؛ بنابراين هرگونه تغيير و تحولي در نحوه تخصيص ارز مسافرتي، شامل رانندگان کاميون‌هاي ترانزيت و بين‌المللي نمي‌شود.

او ادامه داد: از اواخر فروردين‌ماه که مشکلات ارزي آغاز شد، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با مسئولان بانک مرکزي جلساتي، برگزار و مشکلات راننده‌ها را مطرح کرد. در اين نشست‌ها، نمايندگان تشکل‌هاي بخش‌خصوصي رانندگان بين‌المللي نيز حضور داشتند و مشکلات خود را به‌طور کامل تشريح کردند.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي اظهارکرد: رانندگان ترانزيت در سفرهاي بين‌المللي خود علاوه‌بر نياز ارزي براي تأمين هزينه‌هاي سفر، مشکلات گسترده‌اي نيز درزمينه? تأمين ارز براي پرداخت عوارض عبور از کشورهاي مختلف و عوارض آزادراهي داشته و دارند، به همين دليل راهکاري پيشنهاد کرديم تا CMRI (کد ره‌گيري) صادره از سازمان راهداري بتواند هم‌زمان به بانک عامل نيز براي ارائه ارز موردنياز رانندگان ترانزيت ارائه شود.

نفيسي افزود: براي تکميل اين سامانه، تعداد کشورها و ميزان هزينه‌هايي که هر کشور به رانندگان ترانزيت تحميل مي‌کند را فهرست کرديم و جدول مذکور را به بانک مرکزي ارائه داديم؛ بانک مرکزي نيز پيرو اين جدول، پنج بانک عامل را به تشکل‌هاي صنفي رانندگان ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي کالا معرفي کرد. وقتي رانندگان به بانک‌هاي عامل مراجعه کردند، به آنها اعلام شد اين دستورالعمل اجرايي نمي‌شود. به همين دليل قرار است امروز جلسه‌اي با بانک مرکزي درخصوص اجرايي شدن سامانه برگزار کنيم که اميدواريم اين جلسه به نتيجه برسد.

او اظهارکرد: بانک‌هاي عامل مدعي هستند بايد براي اجرايي شدن اين دستورالعمل، سامانه‌اي طراحي شود تا ديتاهاي سازمان راهداري به سرورهاي بانک‌هاي عامل متصل شود، ولي متأسفانه تاکنون مشکل ارزي رانندگان ترانزيت حل‌نشده است.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تصريح کرد: اگر مشکلات ارزي رانندگان بين‌المللي حل نشود، عملاً ترانزيت ما از بين خواهد رفت و ناوگان خارجي گوي رقابت را از رانندگان ايراني خواهد ربود که نمونه شاخص آن، افزايش تردد کاميون‌هاي ترکيه‌اي در کشورهاي منطقه‌ است.

نفيسي با اشاره به توانمندي‌هاي سامانه‌اي که از سوي سازمان راهداري براي ارائه به بانک‌هاي عامل طراحي‌شده، گفت: براساس اين سامانه، اگر راننده‌اي بدون دريافت ارز از کشور خارج شود، مي‌تواند در هنگام برگشت ارز تخصيصي را دريافت کند. همچنين اگر راننده‌اي ارز را تحويل گرفت ولي از کشور خارج نشد، پس از مدت‌زماني مشخصي اين ارز به بانک عامل برگردانده مي‌شود؛ ضمن اينکه اگر راننده‌اي که ارز را دريافت کرده و آن را در داخل خرج کند، سيستم خودبه‌خود کارت سوخت راننده کاميون ترانزيت را باطل کرده و اجازه حمل بار بين‌الملل به او داده نخواهد شد.

او در پاسخ به پرسشي درباره احتمال ايجاد رانت براي رانندگاني که در شعب داخلي بانک‌هاي عامل ارز دريافت مي‌کنند، افزود: براساس توافقي که با بانک‌هاي عامل داشته‌ايم، رانندگان مي‌توانند علاوه‌بر شعب مرزي بانک‌ها، در شعب استان‌ها نيز ارز موردنظر را دريافت کنند، اما اگر در مرتبه اول ارز دريافتي را بدون خروج از کشور خرج کنند يا آن را به بانک برنگردانند، به‌صورت خودکار کارت هوشمند راننده مذکور باطل خواهد شد.

نفيسي تصريح کرد: عليرغم تمام امکاناتي که اين سامانه دارد، بانک‌هاي عامل همچنان از پرداخت ارز به رانندگان ترانزيت خودداري مي‌کنند.

رانندگان ترانزيتي به‌دليل تردد هميشگي در کشورهاي مختلف نياز بسياري به ارز دارند و بدون تخصيص ارز قادر به تردد در کشورهاي ديگر نيستند. در بسياري از کشورهاي همسايه از رانندگان ايراني فقط دلار و يورو مي‌پذيرند و حتي ارز رايج همان کشور را از رانندگان ايراني نمي‌پذيرند.

منبع:خبرگزاري مهر