اخبار
 1397/05/09  تاریخ خبر
از ابتدای سالجاری تا کنون؛ کشف 111 مورد قاچاق انسان توسط دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور
گمرک ايران از ابتداي سالجاري با استفاده از دستگاه ايکس ري، موفق به کشف تعداد 111 فقره قاچاق انسان در مبادي خروجي و ورودي کشور شده است.

  در پي انتشار  اخبار منتشره پيرامون بازداشت شهرام جزايري حين خروج غير قانوني از مرز هاي کشور طي روز هاي اخير توسط ماموران گمرک جمهوري اسلامي ايران ، گمرک ايران با صدور اطلاعيه اي تاکيد کرد: اين امر حاصل يک کار جمعي و هوشمندانه بوده و با کمک و همياري همه عوامل و همکاران اين سازمان محقق شده است.

اين گزارش با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در نوروز 1396 و ابراز رضايت ايشان از اقدامات انجام شده توسط گمرک جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با قاچاق و لزوم تجهيز اين سازمان به دستگاه ههاي پيشرفته براي مبارزه بهتر با اين پديده، يادآور مي شود: به تاسي از فرمايشات رهبري و سياست هاي وزارت امور اقتصادي و دارايي، مجموعه گمرک جمهوري اسلامي ايران ضمن افزايش تلاش براي ايفاي مطلوب تر وظايف محوله، يکي از اولويت هاي خود را تجهيز گمرکات کشور به دستگاههاي ايکس ري قرار داد.

بنابراين گزارش، از ابتداي سال جاري تاکنون ماموران گمرک موفق به کشف 111 مورد قاچاق انسان با رصد اطلاعات و به کمک دستگاههاي کنترلي پيشرفته ايکس ري شدند؛ اين رقم در 12 ماهه سال 1396، بالغ بر 550 مورد بوده است.

اين گزارش يکي از مهم ترين کارکردهاي دستگاه‌هاي ايکس‌ري را کمک به کشفيات بيشتر قاچاق انسان در مبادي مرزي کشور معرفي کرده و مي افزايد: طي هفته جاري، فردي با مدارک شناسايي به نام حبيب‌الله احمدي و تبعه افغانستان توسط دستگاه ايکس‌ري و با هوشياري ماموران گمرکي، در داخل يک دستگاه تريلي خروجي حامل بار ترانزيتي عدس و ماش به مقصد ترکمنستان از مبدا گمرک لطف آباد شناسايي و دستگير شد که پس از تحقيقات تکميلي از اين فرد، وي با نام و مشخصات اصلي، شهرام جزايري توسط گمرک جمهوري اسلامي ايران به مقامات انتظامي استان تحويل داده‌ شد.

اين گزارش با بيان اينکه بيش از 90 درصد از کشفيات قاچاق انسان در گمرک بازرگان صورت گرفته است، مي افزايد: در چهار ماهه نخست امسال، بيشتر افراد شناسايي شده در گمرکات کشور از اتباع کشورهاي خارجي و غالبا از اتباع همسايگان شرق ايران بوده اند.
اين گزارش تصريح دارد، با الکترونيکي شدن گمرک جمهوري اسلامي ايران و تجهيز اين سازمان به دستگاه هاي کنترلي پيشرفته ايکس ري، کشفيات قاچاق انسان رشد قابل توجهي داشته و ريسک خروج غير قانوني از مرزهاي کشور افزايش يافته است.

گزارش مذکور با اعلام اينکه تعداد ايکس ري هاي کاميوني گمرک جمهوري اسلامي ايران نسبت به سال  92 بيش از سه برابر شده است، تعداد دستگاه هاي ايکس ري کاميوني فعال در حال حاضر در گمرکات را 16 مورد عنوان کرده و يادآور مي شود: اولين ايکس ري کاميوني توليد داخل در تفاهم ميان وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت دفاع توسط متخصصان داخلي ساخته و هفته گذشته در گمرک بازرگان افتتاح شد.

همچنين، گفتني است، در سالجاري، سه دستگاه ايکس ري کاميوني پيشرفته نيز در گمرکات سرخس ، دوغارون و بازرگان مورد بهره برداري قرار گرفته اند.
اين گزارش يادآور مي شود: گمرکات مهم و حساس کشور تا پايان سالجاري به ايکس ري هاي کاميوني مجهز شده و پيش بيني مي شود تا پايان سال 90 درصد واردات و ترانزيت، با دستگاه هاي کنترلي ايکس ري انجام شود.

شايان ذکر است، گمرک جمهوري اسلامي ايران در سالهاي 2016 و 2017 موفق شد رتبه نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با انواع قاچاق در دنيا کسب نمايد .

منبع:  شبکه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا)