اخبار
 1397/05/06  تاریخ خبر
بخارایی: تصرف جاده‌های ترانزیتی از سوی شهرها ایمنی را به خطر انداخته است

رئيس هيئت‌مديره جمعيت ايمني راه‌ها گفت:جاده‌هاي ترانزيتي درخطر محاصره شهرها قرار گرفته‌اند.

محمد بخارايي رئيس هيئت‌مديره جمعيت ايمني راه‌ها توسعه همه‌جانبه فرهنگ ايمني با تأکيد بر توسعه فرهنگ رسانه‌اي ايمني شد و گفت: حادثه سنندج يک‌بار ديگر ضرورت اصلاح و ايمن‌سازي مسيرهاي ترانزيتي عبوري از شهرها و يا حاشيه شهرها را آشکار ساخت.

وي در اين‌باره توضيح داد: يکي از مشکلات حمل‌ونقل در ايران تصرف جاده‌هاي ترانزيتي و تصرف کمربندي‌ها است که موجبات افزايش تصادف را فراهم ساخت و ضريب ايمني را کاهش داده است.

به گفته بخارايي ساخت‌وسازهاي بي‌رويه با استفاده از جوازهايي که شهرداري‌ها مي‌دهند در کنار مسيرهاي ترانزيتي و در کمربندي‌ها، مسيرهاي اصلي را ناامن کرده است که اين وضعيت در برخي استان‌ها بيشتر ديده مي‌شود.

رئيس هيئت‌مديره جمعيت ايمني راه‌ها به افزايش گزارش‌ها در خصوص افزايش سوانح رانندگي در 30 کيلومتري شهرها اشاره کرد و گفت: 62 درصد سوانح رانندگي در 30 کيلومتري شهرها رخ مي‌دهد.

وي ادامه داد: بسياري از افراد فکر مي‌کنند که دليل تصادفات در نزديکي شهرها به دليل خستگي و خواب‌آلودگي راننده است؛ درحالي‌که تصادفات در ورودي شهرها به دليل تصرف راه‌ها و ساخت‌وسازهاي بي‌مورد و به همان نسبت افزايش جمعيت و عبور و مرور زياد است.

بخارايي با بيان اينکه اين سؤال مطرح است که چرا در جاده‌هاي کشور کشته از نوع عابر پياده داريم ادامه داد؟به دليل تصرف بي‌مورد حريم راه‌ها است و  اينکه هم‌زمان مجوز ساخت جاده و مدرسه و خانه با هم صادرشده است، ايمني را به خطر انداخته است.

اين فعال ايمني ادامه داد: به نظر من ادغام وزارت مسکن و راه تنها مي‌توانست يک ويژگي مثبت داشته باشد و آن‌هم اينکه راه و شهر رعايت حال هم را کنند و راه از تصرف غيرمنطقي و قانوني شهري مصون بماند که اين موضوع اصلاً جدي گرفته نشد.

وي به حادثه سنندج اشاره کرد و ادامه داد: ما در سنندج جاده ترانزيتي نداشتيم و جاده را از داخل شهر عبور داديم و به همين دليل ممکن است مجدداً اين اتفاق بيفتد و براي همين از رسانه‌ها توقع داريم. اين موضوع بايد موضوع جاري رسانه‌ها بماند و بايد به آن پرداخته شود. براي پايان کشته‌هاي 60 درصدي در حريم راه‌ها بايد مسيرهاي ترانزيتي را امن کنيم.

منبع: تين نيوز