اخبار
 1397/05/03  تاریخ خبر
بلاتکلیفی رانندگان شرکت‌ها و صاحبان کالا در عقد قراردادهای بین‌المللی

عضو اتاق بازرگاني استان خراسان رضوي هم‌زمان با افزايش نوسانات نرخ ارز در کشور، گفت: ترانزيت کشور بيش از گذشته به حمايت دولت‌مردان نيازمنداست.

ابراهيم عطايي بابيان اينکه حمل‌ونقل بين‌المللي از طوفان ارزي در امان نماند و مانند ديگر شاخه‌هاي اقتصادي کشور، حتي بيش‌تر دچار بحران شده است، گفت: قراردادهاي از پيش منعقدشده با صاحبان کالاهاي خارجي، افزايش آني عوارض ارزي به ريال، دريافت ترخيصيه‌هاي کشتيراني همه و همه باعث شدند تا اين مجموعه دچار آسيب و چالش جدي‌تري شود.

وي ادامه داد: البته مسئولين بانک مرکزي از همان روزهاي اول طي دستورالعمل‌هايي به انجمن‌هاي صنفي و وزارت راه قصد کنترل و مهار اين بحران را داشتند اما متاسفانه عليرغم راهکارهاي پيشنهادي از طرف اين انجمن‌ها تاکنون موفق به اجراي آن نشدند و رانندگان،  شرکت‌ها و صاحبان کالا را در بلاتکليفي جهت عقدقراردهاي حمل‌ونقلي به سر مي‌برند.

عطايي گفت :افزايش 20 تا 30 درصدي کرايه حمل، افزايش کرايه حمل کشتي‌ها به خاطر تحريم‌ها، همه و همه دست‌به‌دست هم دادند تا بخش حمل‌ونقل بين‌المللي و ترانزيت کشور دچار نابساماني شده و از مسير خارج شود.

او اين راهم گفت که به نظر مي‌رسد دولتمردان ما در اين شرايط بايد با بخش خصوصي يک هدف مشترک را دنبال کنند تا ضمن ثبات و امنيت، حمل نقل بين‌المللي و ترانزيت را به‌سوي اهداف بلندتري سوق دهند.

به گفته‌ اين عضو اتاق بازرگاني خراسان دورخيز کشورهاي همسايه خصوصا ترکمنستان جهت خروج ايران از مسير ترانزيت با افزايش عوارض يک‌طرفه و بهانه‌تراشي‌هاي گوناگون، بر اين بحران دامن زده است.

وي گفت: همسايگان به اهميت ترانزيت پي‌برده‌اند و به اين نيز واقف‌اند که با سرمايه‌گذاري در اين بخش علاوه بر مزايا ديگر به بهره‌برداري‌هاي بلندمدت خواهند رسيد. ولي ما مي‌دانيم که هيچ‌کدام از همسايگان ما موقعيت جغرافيايي خدادادي ما را ندارند و لازم است هر چه سريع‌تر از اين فرصت استفاده کنيم.

منبع: تين نيوز