اخبار
 1397/04/31  تاریخ خبر
واکنش گمرک به برخی انتقادات در خصوص دپوی کالا در گمرکات
مدير کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گمرک به برخي انتقادات در خصوص دپوي کالا در گمرکات
واکنش نشان داد و اعلام کرد : مشکل واردکنندگان گمرکي نيست .

علي معقولي، مديرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه گمرک در خصوص دپوي کالاهاي مختلف در گمرک و اعتراض واردکنندگان به اين موضوع تصريح کرد : در مورد کالاهاي دپو شده خود واردکنندگان بايد روشن و شفاف توضيح دهند که دليل آن چيست چرا که خودشان بهتر مي‌دانند به چه دليل کالايشان در گمرک متوقف شده است و مشکلات مطرح شده در اين خصوص از سوي واردکنندگان، گمرکي نيست  .

وي ادامه داد: اما در حيطه کار گمرک مي‌توانيم بگوييم که از ابتداي امسال دو موضوع را با توجه به مسائلي که به وجود آمده براي تسهيل کار توليدکنندگان بخشنامه کرديم.

مديرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه گمرک ايران ادامه داد: يکي از موارد بحث اين بود که واحدهاي توليدي بتوانند کالاهاي خود را به صورت نسيه ترخيص کنند؛ در واقع ما بخشي از کالاها را نگه مي‌داريم و بخش عمده کالا بدون پرداخت هر گونه حقوق گمرکي ترخيص مي‌شود و پس از آنکه اين کالاها به چرخه توليد رفت، از محل گردش مالي ايجاد شده از آن توليدکننده بتواند هم حقوق گمرکي را بدهد و هم مابقي کالاي خود را ترخيص کند.

به گفته معقولي مورد دوم موضوع ضمانت‌نامه براي واحدهاي توليدي و موارد مشابه آن بود که اين ضمانت‌نامه‌ها يکساله شد و حتي واحدهايي که نمي‌خواهند درصدي باشند، بتوانند کالاي خود را وارد کنند و در ازاي آن ضمانت‌نامه بانکي بدهند که کمک شاياني به آنهاست.

وي با بيان اينکه با توجه به دستور و پيگيري‌هاي وزير امور اقتصادي و دارايي گمرک تمام تلاش خود را براي تسهيل کار توليدکنندگان انجام مي‌دهد، اظهار کرد: در مدت اخير ما از تمام ظرفيت‌هاي قانون امور گمرکي، ماده ?? و ساير موارد استفاده کرديم که در پي آن به سرعت ستادي در معاونت امور گمرکي تشکيل شد که خودمان سريعا به موارد مهم رسيدگي کنيم و آن چيزي که مربوط به گمرک است را به سرعت انجام دهيم. در واقع ما در گمرک تمام امکانات را بسيج کرديم که کمترين مشکل براي واردات کالاهاي اساسي، تجهيزات پزشکي و واحدهاي توليدي ايجاد شود.

منبع: ايسنا