اخبار
 1397/04/30  تاریخ خبر
اجرای تیر الکترونیک برای نخستین بار در ایران
رئيس کل گمرک ايران گفت: پروژه تير الکترونيک براي نخستين بار در دنيا توسط گمرک جمهوري اسلامي با موفقيت پياده‌سازي شد.

 فرود عسگري با بيان اين مطلب افزود: پس از امضاي آئين نامه اجرايي طرح الکترونيکي تير با هدف تسهيل روند ترانزيت و کاهش خطر پذيري در سال 1394 توسط رئيس کل وقت گمرک و رئيس اتاق بازرگاني ايران مقرر شد کارنه تير که بصورت کاغذي مبادله مي شد به شکل الکترونيکي مورد استفاده قرار گيرد.

وي همچنين اظهارداشت: براي نخستين بار در دنيا با توجه به زير ساخت هايي که در گمرک جمهوري اسلامي ايران فراهم شده بود پروژه کارنه تير الکترونيکي بين ايران و ترکيه با موفقيت انجام شد.

رئيس کل گمرک ايران گفت: انجام موفقيت آميز پروژه مزبور باعث شد اتحاديه حمل و نقل جاده اي (ايرو) اين فعاليت را در ساير کشورها توسعه دهد.

وي افزود: با توجه به موقعيت استراتژيک ايران در منطقه و همينطور فعاليت هاي صورت گرفته اين امر توسعه پيدا کرد و گمرک جمهوري اسلامي توانست پروژه حمل‌ونقل ترکيبي و چند وجهي تحت عنوان پروژه اسلووني - ايران را براي نخستين بار تحت رويه تير با موفقيت پياده سازي کند.

رئيس کل گمرک ايران ادامه داد: ايران آمادگي دارد که پروژه کارنه تير الکترونيکي را با ساير کشورهاي جهان نيز اجرا نمايد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: تمامي کالاهايي که از طريق جاده در بين کشورها حمل مي شود اتحاديه حمل و نقل بين المللي جاده اي (ايرو) مسئوليت هماهنگي اين کالاها را برعهده دارد و سندي تحت عنوان کارنه تير صادر و در اختيار رانندگان حمل و نقل جاده اي قرار مي دهد.

عسگري تصريح کرد: مسيرهايي که کاميون ها تردد مي کنند با استفاده از اين سند عمليات نقل و انتقال کالاها انجام مي شود.

کلمه تير (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌اي بين‌المللي است و در حال حاضر سيستم TIR تنها سيستم ترانزيت جهاني و تحت نظارت کميسيون اقتصادي اروپايي سازمان ملل است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌هاي هماهنگ و پروسه‌هاي مشترک با تضمين بين‌المللي معتبر منتقل مي‌شود. اين امر موجب تسهيل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوري حقوق و عوارض گمرکي جلوگيري مي‌کند.

منبع: روابط عمومي گمرک ايران