اخبار
 1397/04/28  تاریخ خبر
معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی با نمایندگان مطبوعات:قابلیت انتقال بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار از جاده به ریل وجود دارد

  مديرعامل راه‌آهن با بيان اينکه «پتانسيل باري که امروز مي‌تواند روي ريل قرار گيرد بالاي 100 ميليون تن است». تصريح کرد: در حال حاضر کشور با جنگ اقتصادي روبروست، لذا اگر در ظرفيت حمل بار ريلي دو برابر و به 60 ميليون تن بار برسد، صرفه‌جويي فراواني به دنبال خواهد داشت.
سعيد محمدزاده در نشست هم‌انديشي با نمايندگان و سردبيران مطبوعات با ابراز اميدواري از اينکه اين جلسه نقطه آغازي براي تعامل بيشتر صنعت حمل‌ونقل ريلي و اصحاب رسانه باشد، افزود: حضور 4 نفر از اعضاي هيئت‌مديره در اين جلسه نشان‌دهنده اهميت اين مسئله براي راه‌آهن است . 

وي يکي از بخش‌هاي جدي ارتباط صنعت ريلي با مردم را بخش مسافري خواند و اظهار داشت: بعد از انقلاب اهميت ريل در تمام اسناد بالادستي ديده شد و در برنامه ششم توسعه و سياست‌هايي که مقام معظم رهبري براي تدوين اين سند ابلاغ کرده‌اند، اين موضوع مطرح‌شده است . 

مديرعامل راه‌آهن، با يادآوري اهميت بندهاي 24 و 25 سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، تصريح کرد: در برنامه ششم توسعه مبناي مسير توسعه حمل‌ونقل کشور، توسعه حمل‌ونقل ريلي قرار داده شده است .

وي با بيان پيگيري‌ها و حمايت‌هاي دولت از حمل‌ونقل ريلي گفت: خوشبختانه در مجلس نيز نگاه‌ها به راه‌آهن روشن است .

محمدزاده با طرح اين مسئله که چرا راه‌آهن در ايران در نقطه مطلوب نايستاده است، افزود: در سال 1385-1384 سهم راه‌آهن از بار کشور حدود 18 درصد از تن کيلومتر بار کشور بود که قرار بود بر طبق برنامه‌هاي تدويني به 30 درصد در سال 92 برسد اما اين اتفاق نيفتاد و سهم بار کشور در سال 92 به زير 10 درصد رسيد . 

وي با بيان اينکه در سال‌هاي يادشده در راه‌آهن خصوصي‌سازي نيز انجام شده بود، اظهار داشت: کل بار حمل شده در تمام سال‌هاي قبل از سال 92 حداکثر 33 ميليون تن و مقدار تن کيلومتر بار حمل شده در راه‌آهن در سال 92 حدود 22 ميليارد تن کيلومتر بوده است .

مديرعامل راه‌آهن با بيان اينکه فراز و نشيب‌ها در اين مسير ادامه داشت، اضافه کرد: در سال 94 ميزان حمل بار به 35 ميليون تن، سال 95 به 40 ميليون تن و 96 به نزديک 47 ميليون تن افزايش يافت . 

وي افزود: همچنين مقدار تن کيلومتر بار حمل شده در راه‌آهن از 22 ميليارد تن کيلومتر به 30 ميليارد تن کيلومتر در سال 96 رسيد که اين ميزان يک جهش قابل‌توجه بود .

محمدزاده با تأکيد بر اينکه اين جهش قابل‌قبول نيست، تصريح کرد: سهم ما از ريل، تن کيلومتر کشور نزديک به 12 درصد شد درحالي‌که قرار بود که بر اساس برنامه ششم اين سهم به 30 درصد افزايش يابد .

وي با بيان اينکه صاحبان رسانه و مطبوعات در کشور بايستي با مسئولان بخش‌هاي اقتصادي تعامل داشته باشند، گفت: بر اساس گزارش‌هاي موجود، در ايران وقتي يک تن کيلومتر بار از جاده به ريل منتقل مي‌شود، حدود 43 تا 47 سي‌سي صرفه‌جويي سوخت به دنبال دارد . 

مديرعامل راه‌آهن ميزان مشخص‌شده از سوي سازمان بهينه‌سازي سوخت کشور که شامل بند «ق» مي‌شود را 35 سي‌سي عنوان کرد و افزود: پتانسيل باري که امروز مي‌تواند روي ريل قرار گيرد بالاي 100 ميليون تن است .

وي با بيان اينکه لازم است علت اينکه چرا اين ميزان بار به ريل منتقل نمي‌شود با کمک رسانه‌ها مورد بحث و بررسي قرار گيرد و مشخص شود، اظهار داشت: بسياري از دولت‌ها براي حمايت از توليد برخي از کالاها سياست‌هاي حمايتي تدوين کرده‌اند و براي بخش‌هاي اقتصادي کشور سوبسيد قائل هستند، اين در حالي است که اگر بتوانيم نشان دهيم که حمل‌ونقل ريلي چه ميزان براي کشور صرفه‌جويي به دنبال دارد، مي‌توانيم به اقتصاد کشور کمک شايان توجهي کنيم .

مديرعامل راه‌آهن با تأکيد بر اينکه در حال حاضر کشور با جنگ اقتصادي روبروست، خاطرنشان ساخت: بايد در اقتصاد درست بينديشيم، در حمل بار، تناژ مي‌تواند دو برابر شود و به 60 ميليون تن بار برسد و صرفه‌جويي فراواني به دنبال خواهد داشت . 

وي افزود: در بخش مسافر نيز در مسيرهاي بلند، جايگزيني يک نفر کيلومتر از جاده به ريل 20 سي‌سي صرفه‌جويي به دنبال دارد و در مسيرهاي کوتاه چون سفرهاي حومه‌اي، نزديک 78 سي‌سي صرفه‌جويي سوخت را شاهد خواهيم بود . 

مديرعامل راه‌آهن با اشاره به اينکه صرفه‌جويي سوخت تنها بخشي از مزاياي حمل‌ونقل ريلي محسوب مي‌شود، گفت: حفاظت از محيط‌زيست، جلوگيري از کشتار جاده‌اي و از دست رفتن زيرساخت‌هاي جاده‌اي از ديگر مزاياي استفاده از حمل‌ونقل ريلي است .

مديرعامل راه‌آهن بابيان اينکه سال 95 بارهاي معدني که در حوزه ايميدرو جابجا شده، نزديک 60 ميليون تن بوده است، تصريح کرد: فقط 20 ميليون تن از اين بار روي ريل آمده است و از 40 ميليون تني که روي جاده رفته است نيز 20 ميليون تن آن موازي با ريل بوده و مابقي در جاهايي بوده که ريل وجود نداشته است .

وي با اشاره به اينکه 35 ميليارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در حال انجام است، يادآور شد: اگر اين طرح اجرايي شود در سال 1404، 60 ميليون تن بار سال 95 به 210 ميليون تن بار مي‌رسد و اگر يک‌سوم آن يعني 70 ميليون تن روي ريل منتقل شود، باز هم 140 ميليون تن با روي جاده خواهد رفت و اين امر سبب افزايش مصرف سوخت و از بين رفتن زيرساخت‌هاي جاده‌اي کشور خواهد شد . 

وي با انتقاد از اينکه در 35 ميليارد دلار طرح توسعه فولاد، 35 ريال هم براي حمل‌ونقل آن انديشيده نشده است، تأکيد کرد: سياست‌هاي توزيع و حمل بار بايستي همگام سياست‌هاي توسعه کشور شود .

مديرعامل راه‌آهن با طرح اين سؤال که چند پالايشگاه و پتروشيمي و ... در کشور به ريل متصل هستند و چه مقدار از بار آن‌ها به روي ريل منتقل مي‌شود، اظهار داشت: وقتي قيمت سوخت در کشور رقابت ريل و جاده را به هم مي‌زند اين امر موجب استقبال از جاده مي‌شود . 

وي همچنين رساندن ريل به مراکز بار را ضروري دانست و تصريح کرد: در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري بر اين موضوع تأکيد شده است . 

محمدزاده با اشاره به اينکه راه‌آهن تعرفه حمل بار بر ريل را از عدد 57 درصد در سال 92 به 19 درصد در سال جاري رسانده است، تصريح کرد: اين در حالي است که تعرفه جاده 4 درصد است و اين موضوع مانع از اقتصادي شدن حمل بار مي‌شود، مضاف بر اينکه ما در حوزه حمل مسافر نيز يک ريال حق دسترسي نمي‌گيريم . 

مديرعامل راه‌آهن با يادآوري اينکه مطابق برنامه ششم توسعه بايستي در پايان برنامه ميزان حمل بار بر روي ريل به ميزان 185 ميليون تن برسد، گفت: ظرفيت‌هاي زيادي در زمينه ترانزيت کالا در کشور وجود دارد و وزير راه و شهرسازي در زمينه ترانزيت ريلي شخصاً جلسات متعددي با کشورهاي همسايه برگزار کردند و اقدامات زيادي در زمينه ترانزيت صورت گرفته است. بايد توجه داشته باشيم که اگر ترانزيت را فعال نکنيم ممکن است صاحبان کالا جذب مسيرهاي ديگر شوند و ترانزيت را از دست دهيم . 

وي با بيان اينکه تخليه و بارگيري بايستي درمبدا و مقصد حمل بار مورد توجه قرار گيرد، اظهار داشت: در کشورهاي پيشرفته براي مراجعه کاميون‌ها به پارک لجستيک معافيت مالياتي قرار داده‌اند تا باردر مقصد کوتاه با کاميون و در مقصد طولاني با ريل حمل شود .

مديرعامل راه‌آهن در ادامه با تشريح مشکلات خريدوفروش ناوگان در بخش ريلي گفت: نه فروشنده توان فروش اقساطي و نه خريدار توان خريد نقدي را دارد و در اين زمينه نيازمند توسعه مکانيزمهاي ليزينگ در کشور هستيم .

محمدزاده با تأکيد بر ضرورت ريل‌گذاري مجدد براي تعامل راه‌آهن و رسانه‌ها و ايجاد فضاي مطالبه براي پاسخ گوئي افزود: موضوعات بسياري در راه‌آهن براي بررسي و واکاوي وجود دارد که لازم است در فضايي کارشناسي و علمي مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گيرد تا بتوانيم راهکارهاي مناسبي براي آن بي انديشيم . 

توازن در عملکرد کليد تحقق برنامه ششم 

از سوي ديگر رئيس شوراي اطلاع‌رساني راه‌آهن تأکيد کرد: اگر برنامه ششم را يک بسته بدانيم بايد تمام بخش‌هاي آن متوازن با يکديگر عمل کنند تا راه‌آهن به اهداف خود در اين برنامه دست يابد .

سعيد رسولي عضو هيئت‌مديره با اشاره به هدف‌گذاري 30 و 20 درصدي براي حمل بار و مسافر از سوي راه‌آهن در انتهاي برنامه ششم، افزود: در برنامه ششم الزامات ديگري در بندها و احکام آمده است که تحقق برنامه مستلزم تحقق احکام و اهداف و حمايت‌ها نيز است .

وي با اشاره اينکه عملکرد نامتوازن در برنامه‌هاي پيشين و نرسيدن به اهداف همواره مورد انتقاد و سؤال بوده است، تصريح کرد: ضرورت دارد تا اصحاب رسانه اين موضوع را مورد سؤال قرار دهند تا بتوانيم در پايان برنامه به همه اهداف مورد نظر دست يابيم .

رسولي بابيان اينکه در سال 90 تا 95 مجموعاً 211 ميليون تن بار با ريل جابجا شده است، اظهار داشت: در زمان ياد شده 242 ميليون تن بار در جاده و مسيرهاي موازي و ريل پسند جابجا شده است که با محاسبه مي‌توان دريافت که در طي اين سال‌ها حدود 25 هزار ميليارد تومان عدم نفع براي اقتصاد ملي داشته‌ايم .

رئيس شوراي اطلاع‌رساني راه‌آهن گفت: اگر اعداد و ارقام بودجه عمراني کشور را در سال‌هاي مختلف بررسي کنيم، متوجه مي‌شويم که در سال‌هاي اخير حدود 60 هزار ميليارد تومان عدد مصوب است که 20 تا 50 درصد تخصيص مي‌گيرد بنابراين 25 هزار ميليارد تومان مي‌توانست در آن سال‌ها در ساير بخش‌هاي کشور مثمر ثمر باشد و ايجاد تحول کند . 

وي با اشاره به اينکه صنعت ريلي مي‌تواند مانند يک قهرمان ملي براي اقتصاد کشور نقش‌آفريني کند، افزود: مزيت‌هاي حمل‌ونقل ريلي جزو بديهيات است اما باوجود سياست‌هاي غلط توزيع بار، کمبود ظرفيت و ناوگان، صنعت ريلي نمي‌تواند نقش شايسته خود را ايفا کند و اين موانع نياز به پرسشگري دارد . 

رسولي با بيان اينکه اگر در کشور تنها يک نفر متولي توزيع و سياست‌هاي حمل بار بود، مي‌توانست سهم بار هريک از اشکال حمل‌ونقل را به تناسب تعيين کند، اظهار داشت: انجام هم‌زمان طرح‌هاي حمل‌ونقلي در کشور نشان‌دهنده نبود استراتژي حمل‌ونقل است . 

وي با اشاره به اينکه بسياري از تصميم گيران در کشور از توسعه حمل‌ونقل ريل حمايت مي‌کنند تصريح کرد: بااين‌حال اين عده در عمل هماهنگي لازم را ندارند لذا بايد در تدوين و اختصاص اعتبار در کشور به درک مشترکي در مورد اولويت‌هاي کشور و منافع ملي دست‌يابيم .

عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با يادآوري اينکه دست‌يابي راه‌آهن به امکانات، توسعه و تجهيز حمل‌ونقل ريلي باعث ايجاد ارزش‌افزوده بيشتري براي کشور خواهد شد، خاطرنشان کرد: در قوانين و مقررات فعلي در کشور، اتصال کارخانجات و مراکز توليدي به شبکه ريلي ديده نشده است، لذا طراحان آن‌ها مدل اقتصادي بدون اتصال به شبکه ريلي را در نظر مي‌گيرند. درنتيجه زماني که ما از آن‌ها مشارکت در اتصال به شبکه را درخواست مي‌کنيم به لحاظ اقتصادي براي آن‌ها مقرون به‌ صرفه نيست .

وي با بيان اينکه اين مشکلات به دولت و مراجع ذي‌صلاح منتقل و برخي از آن‌ها تبديل به قانون شده است، افزود: برخي ديگر از اين مشکلات در دست بررسي است که اگر به کمک رسانه‌ها، رفع اين نقاط ضعف به‌عنوان يک گفتمان و مطالبه ملي مطرح شود، حتماً مي‌توانيم اثرات آن را در اقتصاد ملي شاهد باشيم .

تأکيد بر ارتباط بيشتر با رسانه‌ها 

همچنين در اين مراسم صادق سکري مديرکل روابط عمومي راه‌آهن با اشاره به نگاه مثبت و حمايت‌هاي دولت در سال‌هاي اخير از حمل‌ونقل ريلي گفت: اين امر سبب شده است تا شاهد پيشرفت‌هاي خوبي در راه‌آهن کشور باشيم . 

وي با اشاره به توسعه حمل‌ونقل ريلي در قسمت‌هاي مختلف شبکه، بخش‌هاي ناوگان، خطوط، قطارهاي حومه‌اي، پروژه‌هاي علائم و ... افزود: به دنبال اين توسعه‌ها شاهد اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور بوديم .

وي با بيان اينکه رشد فزاينده رسانه‌ها، به‌ويژه رسانه‌هاي ديجيتال و الکترونيک، فضاي مجازي و خبرگزاري‌ها موجب دور شدن ما از روزنامه‌ها و نشريات مکتوب شده است، اظهار داشت: اگرچه با سردبيران و خبرنگاران روزنامه ارتباط داشتيم و از صفحات اقتصادي نيز در برخي از روزنامه‌ها برخوردار هستيم، اما با تأکيد مديرعامل راه‌آهن مبني بر ارتباط بيشتر با رسانه‌ها تصميم گرفتيم تا فصل جديدي را با روزنامه‌ها آغاز کنيم و شاهد اتفاقات مثبت در راه‌آهن کشور باشيم .

وي با اشاره به تلاش روابط عمومي راه‌آهن براي ارتباط با حوزه‌هاي مختلف رسانه‌ها تصريح کرد: تنوع کار راه‌آهن مي‌طلبد که ما علاوه بر حوزه اقتصادي در ساير حوزه‌ها نيز فعال باشيم . 

سکري از تشکيل ميز خبر در بخش رسانه روابط عمومي راه‌آهن خبر داد و گفت: از حضور خبرنگاران در اين مجموعه استقبال و در صورت نياز خبرنگاران، آن‌ها را به مديران و کارشناسان را آهن معرفي مي‌کنيم .

طرح صريح چالش‌ها

در اين جلسه نمايندگان مطبوعات نيز خواستار طرح صريح و بدون تعارف چالش‌ها و مشکلات حمل‌ونقل در کشور شدند و بر ضرورت توسعه ترانزيت ريلي در کشور و تشريح اقدامات انجام‌شده در اين زمينه تأکيد کردند . 

همچنين نمايندگان مطبوعات در اين جلسه خواستار بين‌المللي کردن خبرنگاران حوزه ريلي و تحمل انتقادپذيري و ارائه آمار واقعي و جلوگيري از تعدد و تقابل برنامه‌ها از سوي راه‌آهن شدند .
مدعوين در اين جلسه درعين‌حال از ارتباط، تعامل و اطلاع‌رساني به‌موقع راه‌آهن تشکر کردند .

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي