اخبار
 1397/04/25  تاریخ خبر
توافق گمرکات ایران و آذربایجان برای تسهیل و توسعه تجارت در 7 محور
روساي گمرکات ايران و آذربايجان براي تسهيل و توسعه تجارت 7 محور توافق کردند .
 
به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ؛ فرود عسگري رئيس کل گمرک ايران در نشست دوجانبه روساي کل گمرکات ايران و آذربايجان در جلفا بر لزوم  تسريع در حل گمرکي مشکلات طرفين تاکيد کرد.
در اين نشست دو جانبه که مديران کل گمرکات هم مرز با آذربايجان  و جمهوري نخجوان نيز حضور داشتند  پس از طرح مسايل ومشکلات موجود در 7 بند به توافق رسيدند.

 7  محور مورد توافق گمرکات ايران و آذربايجان براي تسهيل و توسعه تجارت به شرح زير است:
1- مشکلات فني موجود تبادل اطلاعات  در اسرع وقت با تشکيل کميته کارشناسي فناوري اطلاعات مرتفع شود.
2- بحث تبادل  اطلاعات  دستگاههاي ايکس ري  در دستور کار قرار گيرد.
3_ با توجه به درخواست مسئولين گمرک نخجوان موضوع ترانزيت خارجي دام وگل و گياه  از مبدا جمهوري نخجوان به مقصد آدربايجان  بررسي و مراتب به وزارت جهاد کشاورزي منعکس شود.
4- موضوع وضع تعرفه‌هاي ترجيحي فيمابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري نخجوان با توجه به استقبال  طرفين بررسي مي شود.
5- ‌با توجه به تجربه موفق  تبادل اطلاعات کارنه تير ايران و ترکيه  پيشنهاد  تبادل اطلاعات  کارنه تير از طرف رييس کل گمرک کشورمان مطرح و با  استقبال طرف آذري  مواجه شد .
6- با توجه به شبانه روزي شدن مرزهاي بيله سوار و جلفا مقرر شد نواقص موجود از جمله  عدم حضور شرکتهاي حمل و نقل  و شرکتهاي بيمه در ساعات  پاياني شب  حل و فصل شود.
7-رييس کل گمرک کشورمان با توجه به تجارب ارزشمند کشورمان در کشفيات مواد مخدر و انسان پيشنهاد برگزاري برگزاري دورهاي آموزشي براي پرسنل گمرک آذربايجان را مطرح کرد و رييس کل گمرک آذربايجان دستور داد در اولين  فرصت نسبت به اعزام کارشناس اقدام شود.

لازم به ذکر است که رييس کل گمرک ايران را در اين سفر کاخکي مديرکل دفتر همکاري هاي بين الملل، بهپوري مشاور رييس کل و حبيب وند رييس گروه همکاري هاي دو جانبه دفتر همکاري هاي بين الملل همراهي مي کنند.