اخبار
 1397/01/24  تاریخ خبر
درخواست خانواده رانندگان قربانی قاچاق از دستگاه قضایی
از مراجع قضايي خواهشمنديم حال که عزيزان ما به کشور منتقل‌ شده‌اند، کارگروه ويژه‌اي براي رسيدگي به اين‌گونه کشفيات براي اثبات بي‌گناهي و يا بالعکس گناه‌کار بودن عوامل حمل‌ونقل در اين معضل تشکيل شود.

به‌ واسطه قوانين سرسختانه مبارزه با مواد مخدر در ترکمنستان، رانندگان بدون آنکه جرمي مرتکب شده باشد قرباني اين باندهاي سازمان‌يافته بين‌المللي مواد مخدر شده و به حبس‌هاي طولاني‌مدت و مصادره کاميون که تنها دارايي راننده و خانواده‌اش است محکوم مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار تين‌نيوز به دنبال سفر حسن روحاني به عشق‌آباد در نوروز و در اجراي موافقت‌نامه انتقال محکومان بين جمهوري اسلامي ايران و ترکمنستان، تعداد 283 زنداني ايراني و تعدادي زنداني ترکمن، در مرز لطف‌آباد و با حضور نمايندگان قضايي دو کشور و همچنين نماينده سفارت کشورمان در عشق‌آباد، به کشور منتقل شدند که دراين‌بين شاهد حضور چندين راننده ترانزيت قرباني قاچاق کالا در بين اين زندانيان بوديم.

در همين راستا فرزند يکي از اين رانندگان که اکنون به ايران منتقل‌شده است با ارسال نامه‌اي براي سايت تين‌نيوز مواردي را مطرح کرده است. 

متن اين نامه به شرح زير است:

احتراماً اينجانب فرزند يکي از رانندگان قرباني معضل جاسازي مواد مخدر در جوف کالاهاي صادراتي به ترکمنستان که با تلاش ستودني مسئولين به ميهن منتقل شدند، به استحضار مي‌رساند، به دليل موقعيت جغرافيايي استان خراسان رضوي که در مسير ترانزيت مواد مخدر قرار دارد و به دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم در استان، کالاهايي صادراتي که از سوي باندهاي سازمان‌يافته مواد مخدر باهدف اختفاي مواد مخدر در جوف آن‌ها تهيه‌شده است از مبادي رسمي استان خارج‌شده و در ترکمنستان کشف مي‌شود و به دليل اينکه تنها راننده بيگناه در دسترس مراجع قضايي ترکمنستان است و آن‌ها دسترسي به فرستندگان کالا در ايران جهت اثبات حقيقت را ندارد و عدم همکاري در چارچوب موافقت‌نامه معاضدت قضايي در جرائم کيفري و سازمان‌يافته و عدم استناد به مدارک و اسناد ارسالي از سوي مراجع قضايي ايران و به‌ واسطه قوانين سرسختانه مبارزه با مواد مخدر در ترکمنستان، رانندگان بدون آنکه جرمي مرتکب شده باشد قرباني اين باندهاي سازمان‌يافته بين‌المللي مواد مخدر شده و به حبس‌هاي طولاني‌مدت و مصادره کاميون که تنها دارايي او و خانواده‌اش است محکوم مي‌شوند.

سؤال اين است که چطور ترکمنستان قادر به تشخيص و کشف اين‌گونه کالاها است و ايران خير؟ از همه دردناک‌تر اين است پس از کشف اين مواد مخدر از جوف کالاهاي صادراتي در ترکمنستان تنها کساني که به مراجع قضايي کشور آن‌هم براي نجات عزيزانشان شکايت خواهند برد خانواده اين رانندگان بي‌گناه هستند و نهادهايي که وظيفه نظارت و جلوگيري از خروج اين‌گونه کالاها را بر عهده‌ دارند و با صدور مجوزات اجازه خروج اين‌گونه کالاها را از کشور صادر مي‌نمايند به‌ گونه‌اي برخورد مي‌کنند که گويا هيچ اتفاقي رخ نداده و هيچ تخلفي صورت نگرفته است.

به‌ گونه‌اي که در مشهد شاهد هستيم افرادي که بانام خود اين کالاها را به خارج از کشور صادر کردند هم‌اکنون به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و تهيه‌ کنندگان و صاحبين اين کالاها که قاچاقچياني هستند که در کسوت فرستنده کالا ظاهرشده‌اند به دليل خلأ در قوانين و يا اجراي آن، با خيال کاملاً آسوده به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. در چنين وضعيتي چطور مي‌توان انتظار داشت از گسترش اين معضل جلوگيري به عمل آيد؟ و صادرات و حمل‌ونقل کشور را توسعه داد؟

ما جمعي از خانواده‌اي رانندگان قرباني اين معضل که ساليان بود يک قسمت از قلبمان به‌ناحق در سياه‌چاله‌هاي ترکمنستان تاوان جرم نکرده را با جان و تنها سرمايه زندگي پرداخت کرده‌ايم از تمام مقامات و مسئولين به‌خصوص رئيس‌جمهور محترم جناب آقاي دکتر روحاني که با انتقال اين عزيزان به کشور زندگي مجدد را به ما اهدا نمودند، کمال تشکر و قدراني را داريم و از مراجع قضايي خواهشمنديم حال که اين عزيزان به کشور منتقل‌شده‌اند، تحقيقات در خصوص اين‌گونه کشفيات در ترکمنستان مطابق به کشفيات مواد مخدر در گمرک ايران صورت گيرد و کارگروه ويژه‌اي براي رسيدگي به اين‌گونه کشفيات براي اثبات بي‌گناهي و يا بالعکس گناه‌کار بودن عوامل حمل‌ونقل در اين معضل تشکيل شود و عاملين اصلي اين باندهاي سازمان‌يافته مواد مخدر بين‌المللي در خراسان رضوي و افراد و نهادهايي که عمداً و يا سهواً با قصور از مسئوليت خود موجبات خروج اين کالاها را فراهم کردند شناسايي شوند و با آن‌ها برخورد قاطع صورت گيرد و با احقاق حق اين رانندگان دردکشيده و تبرئه آن‌ها اين ظلم خاتمه پيدا کند و مانع از گسترش روزافزون آن شوند.