اخبار
 1396/12/24  تاریخ خبر
گزارش مراسم تقدیر از پشتیبانان سامانه ترانزیت و امور گمرکی

افزون بر يکسال از راه اندازي سامانه ترانزيت و امور گمرکي EPI   مي گذرد. در زمان اجرا و رفع مشکلات اين سامانه،افرادي از بدنه صنف و بخش ترانزيت و امور گمرکي انجمن، به صورت داوطلبانه و بدون هيچ چشم داشتي کمکهاي فراواني نموده و همچنان در تلاش هستند. رفع ايرادات سامانه تا به امروز کمک بسياري به فعالان صنعت حمل و نقل نموده تا جايي که به گفته فعالان صنعت حمل و نقل   60 تا 70درصد مشکلات سامانه برطرف شده است. بخش تخصصي ترانزيت و امور گمرکي انجمن، طي مراسمي در روز چهارشنبه مورخ 23اسفند سال جاري در سالن اجتماعات انجمن، از حاميان و فعالان اين سامانه تشکر وقدرداني کردند.

در ابتداي مراسم مهدي ميرحسيني از اعضاء فعال بخش و مجري مراسم، ضمن خوشامدگويي به مدعوين، روساي بخشها و اعضاي هيئت مديره، عنوان کرد که بخش ترانزيت و امورگمرکي وظيفه خود دانست تا از افرادي که در پيشبرد سامانه جامعه امور گمرکي که فناوري جديدي محسوب شده تقدير و تشکر کند. بسياري از همکاران ما در اين حوزه نيازبه آموزش براي استفاده از سامانه را داشتند که اين افراد به صورت داوطلبانه و به شيوه اي نوين آموزش سامانه را به عهده گرفتند.

کمال حسيني نايب رئيس بخش ترانزيت و امور گمرکي انجمن، به انجام فعاليت هايي که اساسنامه انجمن در اختيارشان گذاشته اشاره کرد و گفت: انجمن يک نهاد مردمي وغير انتفاعي است   و ما همواره تلاش مي کنيم به فعاليتهاي صنف کمک کرده و مشکلات مشترک را برطرف کنيم. دوره ي جديدي که در سال 95و بعد از انتخابات انجمن شکل گرفته خوشبختانه همزمان با تغييرات اساسي گمرک در سال95 بوده است. پرداختن به دور اظهاري در گمرگ ايران، يک خواسته 20- 25 ساله اي بوده که شايد با تاخير زيادي همراه بود تا به اجرا در بيايد، دور اظهاري گمرکي و بدون کاغذ اظهار کردن که از ابتداي سال کليد خورد و تقريبا با بخش ترانزيت و تشکيل گروه جديد کاري همزمان شد. اين موضوع براي صنعت حمل و نقل فرصت خوبي به شمار مي آمد. اززماني که برنامه دور اظهاري گمرکي اجرايي شد با موج مخالفت بسيار شديدي روبه روبود. در واقع تمام مخالفت ها کاملا درست بود و به مواردي اشاره مي شد که ايراداتي واقعي بود. اما يک ضرورت و نياز زمان وجود داشت که ما بايد خودمان را هرچه سريعتر ميتوانستيم تا حد امکان به روش ها و سيستم هاي مدرن جهاني که در تمام کشورهاي مختلف سالهاست استفاده مي کنند نزديک کنيم. در واقع نوعي عقب ماندگي بود که بايد برطرف ميشد. در بخش امور گمرکي و ترانزيت بحث سيستم EPI که مطرح شد نقطه نظرات متفاوتي را داشتيم در ابتدا با روي کار آمدن اين سيستم مخالفت شد و برايرادات آن اشاره داشتند اما بخش تزانزيت و امورگمرکي انجمن معتقد بود که بايد ازاين نياز حمايت کرد. تمام فعالان صنعت حمل و نقل بين المللي بايد مشارکت مي کردندتا مشکل حل شود. به نظر من، اين کار با استفاده از امکانات مدرني که در اختيار بودمانند شبکه اجتماعي توانست از اين فرصت استفاده کرده و اين کارزار را سامان دهد.

خوشبختانه گروه اجرايي از   جوانان متخصص و علاقمند که از همکاران گمرکي و حمل ونقل بودند تشکيل شد. کمال حسيني ابراز خرسندي کرد که اين سامانه در حالحاضر 750 کاربر دارد و با راهنمايي راهبرانشان بسياري از مشکلات را کاهش داده اند.

وي در ادامه عنوان کرد: به جرات مي توانم بگويم حدود 60 تا 70 درصد مشکلات بديوزري ، عدم آموزش و عدم آشنايي با سيستم امروز کاهش داشته و در نيمه هاي راهتوانستيم به موفقيت هايي دست يافته ايم. بدون شک در اين راه با مشکلاتي روبه روخواهيم بود برخي از ضعفهاي ساختاري نرم افزار نگران کننده است که سعي ميکنيم درارتباط متقابل با همکاران گمرکي مطرح کنيم .اين سامانه دو ويژگي برجسته دارد اوليننکته ي مثبت آن اين است که کار کاملا داوطلبانه و در صدد حل مشکلات بود   و دوم در اين سامانه ترکيبي اتفاق افتاد بخشياز متخصصين که مقابل ما قرار داشتند و بخشي از همکاران که در کنار ما بودند. اينکار بدون توجه به جايگاه سازماني ، اداري و دولتي تنها يک گروه داوطلب و علاقمندبه حل مشکل بود و بدون هيچ گونه انتظار مالي در تمام ساعات شبانه روز آماده پاسخگويي به مشکلات بودند.

امير سليماني هم از تمام مديران و همکاراني  که براي حل مشکلات سامانه ياري کردند تشکر و قدرداني کرد. وي در سخنان خودبه انتقاد از گمرک پرداخت و عنوان کرد که متاسفانه   همچنان دستورالعمل ها و بخشنامه هاي مدوني نداريم و برخي از مشکلات ما به همين موضوع ارتباط دارد. برخي مديران سليقه اي عمل مي کنند و نگاه متفاوتي با دوستان فناوري دارند .

در ادامه مراسم، ميرحسيني به نبود منبع آموزشي سامانه اشاره و اين سوال مطرح شد که اگر شخص جديدي به فعالان صنعت حمل و نقل افزوده شود براي استفاده از سامانه از چه منبع آموزشي بايد استفاده کند؟ همچنين در حال حاضر بسياري از پسشکسوتان اين حوزه به دليل وجود اين سامانه دچار انزوا و بازنشستگي اجباري شده اند.

در ادامه، سرکار خانم مهندس خيالي مدير کل فناوري و اطلاعات گمرک ضمن اشاره بهچگونگي شکل گيري اين سامانه عنوان کرد: دي ماه سال گذشته در جلسه اي که با حضورفعالان صنعت حمل و نقل تشکيل شد نارضايتي بسياري مطرح بود و ما سعي کرديم در اينحوزه تا حد امکان براي برطرف شدن مشکلات کمک کنيم. از اينکه با راه اندازي سامانه آسيبهايي به اين بخش وارد شده عذرخواهي ميکنم و متاسفم بابت اينکه برخي از پيشکسوتان به دليل عدم استفاده از تکنولوژي هاي روز دچار انزوا شده اند. ما همه توان خود   را براي برطرف شدن اين مشکلات به کارخواهيم بست. پيشنهاد تدوين منبع آموزشي را حتما پيگيري خواهم کرد. البته در حال حاضر دستورالعملهايي در سايت گمرک موجود است.

در سال گذشته کمي بي نظمي در رابطه با ابلاغ دستور العمل ها و پياده سازي سامانه را شاهد بودم که چنين موردي پذيرفتني نيست. مهم ترين مورد در حوزه IT نظم ساختاري وبرنامه ريزي از ابتداي سال است اين نظم اگر در حوزه گمرک هم اتفاق افتد همگي شاهد تغييرات مثبت خواهيم بود. بسيار خوشحالم که 60 درصد مشکلات نسبت به سال گذشته برطرف شده است. تمام سعي خودمان را ميکنيم که سال آينده به 100 درصد برسد. ما سعي کرديم در سال گذشته مسيرهاي سطح 1 را به 40 درصد برسانيم و تعدادي از شرکتهاتوانستند با سرعت بيشتري کار ترخيص را انجام دهند. اما در بخش مجوزها   همچنان مشکلاتي داريم. پيشنهاد کرديم به تناسب تعداد اعضاي انجمن، تعدادي به طور مستقيم با مديران پروژه فناوري اطلاعات ارتباطداشته تا اگر مشکلي بود در آنجا قابل پيگيري باشد.اين سامانه پيگيري مربوط به گمرکاست.

در انتهاي مراسم، رئيس هيئت مديره انجمن، يونس جاويد، ضمن ابزار خرسندي ازتغييرات مثبتي که در صنعت حمل و نقل بين المللي در حال وقوع است به اين موضوع اشاره کرد که بخشهاي تخصصي انجمن در اختيار همه آحاد صنف بخصوص جوانان است و همين جوانان دوره هاي آموزشي خوبي را براي پيشرفت کار خود گذرانده اند. وجود اين سامانه موجب شده که بين فعالان صنفي و گمرک، ارتباط خوبي برقرار شود. وي از خانم خيالي به دليل همراهي و حضور مستمر در جلسات کمال تشکر را داشته و در ادامه افزود، درآستانه ورود به سال نو هستيم، با تغيير و نو شدن طبيعت افکار و ديدگاههاي خودمانرا هم تغيير دهيم. وي ادامه داد، سيستم بروکراسي ما هميشه يک ديد کوتاه مدت نسبتبه تغيير مسائل دارد و ما انتظار داريم بسياري از مسائل به سرعت و عميق و باپشتوانه هاي منطقي و علمي تغيير کند. ما بايد در نظر داشته باشيم که انتفاد با صبرو شکيبايي بايد همراه باشد. به گفته نيما يوشيج اندکي خودمان را جاي طرف مقابل بگذاريم و از دريچه چشم آن شخص به دنيا بنگريم و قضاوت کنيم. بسياري از مسائل وپديده ها پايه و علتشان در جاي ديگري است. به عنوان مثال هميشه اين پرسش مطرح است چرا بنگاههاي اقتصادي و شرکتهاي ما مالکيت خصوصي کاميون را نمي پذيرد؟ دولت به زعم خود، براي حل موضوع، وام با بهره کم يا بدون بهره هم اگر بدهد، اما باز شرکتهاي کاميون دار نمي شوند. چون به علت هاي واقعي به وجودآورنده اين موضوع توجه نشده است. قبل از هر کاري بايد فرآيند ماليات بگيري و ارزش افزوده و آراي ناعادلانه تعزيرات حکومتي اصلاح شود تا تمايل به کاميون دار شدن شرکتها افزايش يابد.

جاويد در ادامه اظهار داشت ضرب المثلي از منظر حقوقي ميگويد که هيچ گاه درتجارت، به دنبال حل مشکلي نباشيد که باعث ايجاد آن نبوديد . وي عنوان کرد با ورودبه سال نو اندکي ديدگاهمان را به سوي انديشه هاي سيستماتيک يعني تفسير اين معني که تمام حوزه هاي زندگي و ساب سيستم هاي جامعه بر روي هم و کل زندگي تاثير دارد،برنامه ريزي را  مانند بازي شطرنجي دانستکه با يک حرکت اشتباه، تمام آن را تحت شعاع قرار مي دهد.

در پايان مراسم با حضور جاويد، رستم افشار و افسانه فخري از دوستان پشتيبان سامانه ترانزيت و گمرک حاضر در مراسم، با تقديم لوحي تشکر و قدرداني شد.