اخبار
 1397/04/19  تاریخ خبر
پروژه جدید ایران و اروپا با موفقیت کلید خورد اجرایی شدن تیر الکترونیک میان گمرکات ایران و پاکستان
ايران و پاکستان ارتباط الکترونيکي ميان گمرکات دو کشور را کليد زدند و اولين محموله صادراتي در رويه تير الکترونيک در گمرک زاهدان به مقصد کشور پاکستان از طريق گمرک مرزي ميرجاوه انجام شد.

به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ؛ تير الکترونيک پروژه جديد کميسيون اقتصادي اروپا به شمار مي رود که با محوريت گمرک ايران در حال پياده سازي و اجرا است .

در گام جديد تبادل اطلاعات گمرکي محموله هاي ترانزيتي ميان گمرکات کشورهاي ايران و پاکستان پس از اين از طريق الکترونيکي انجام خواهد شد.

بنابراين گزارش ؛ با الکترونيکي شدن اين سازمان و پس از پشت سر گذاشتن تجربه هاي بين المللي گمرک ايران در حمل ترکيبي و تير الکترونيک، به تدريج برخي کشورهاي منطقه مانند ؛ چين هند، آذربايجان، پاکستان به کنوانسيون تير پيوستند و اين اقدام سرآغازي براي ايجاد ارتباطات الکترونيک ميان اين کشورها شد.

سيستم "تير الکترونيک" (e- TIR) برمبناي تبادل سريع اطلاعات ديجيتال ميان شرکت حمل‌ونقل، مقامات گمرک، سازمان‌هاي تضمين‌کننده سيستم TIRو کميسيون اقتصادي اروپايي سازمان ملل عمل مي کند.

در سيستم الکترونيک، دو کشور مي‌توانند در هر زمان به تمامي اطلاعات مرتبط دسترسي داشته باشند و اطلاعات محموله را پيش از رسيدن مشاهده کنند که اين امر با استفاده از مديريت خطر و نکات ايمني اضافه کاملاً براي طرفين سودمند خواهد بود و ضمن کاهش خطر تقلب، رويه‌هاي گمرکي تسريع شده و هزينه‌ها کاهش مي‌يابد.
گفتني است، از عضويت ايران در کنوانسيون تير بيش از 40 سال مي گذرد. اخيرا نيز کشورهاي عضو در منطقه در صدد اجراي تيرالکترونيکي در کريدور شمال- جنوب هستند و به زودي اين طرح را با همکاري مشترک آغاز خواهند کرد.
 
کلمه تير (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌اي بين‌المللي است و در حال حاضر سيستم TIRتنها سيستم ترانزيت جهاني است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌هاي هماهنگ و پروسه‌هاي مشترک با تضمين بين‌المللي معتبر منتقل مي‌شود. اين امر موجب تسهيل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوري حقوق و عوارض گمرکي جلوگيري مي‌کند.