اخبار
 1397/04/12  تاریخ خبر
فعال سازی کارنه تیر الکترونیک در کریدورشمال- جنوب

نشست فعال سازي کارنه تير الکترونيک در کريدور شمال _ جنوب با حضور معاون حقوقي و نظارت گمرک ايران ، مدير کل دفتر نظارت بر ترانزيت  و نمايندگان سازمان حمل و نقل بين المللي جاده اي (ايرو) در تهران برگزارشد .

به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ؛معاون حقوقي و نظارت گمرک جمهوري اسلامي ايران در اين نشست گفت : ايران آماده انتقال تجربيات تيرالکترونيک به کشورهاي هند و آذربايجان در پروژه کريدور شمال-جنوب است .

عليرضا مقدسي در نشست فعال سازي کارنه تير در کريدور شمال-جنوب با اعلام اين خبر به نمايندگان اين دو کشور و نماينده ايرو در اين جلسه گفت: با توجه به زيرساخت هاي الکترونيکي هند و آمادگي مناسبي که کشور آذربايجان در پروژه تيرالکترونيک نشان داده است ما از دو کشور دعوت مي کنيم که تيرالکترنيک را در کريدور شمال –جنوب ادامه دهند و پيشگام اين اقدام در منطقه باشند چرا که هدف نهايي ما اجراي تيرالکترونيک در کريدور شمال- جنوب است .

معاون حقوقي گمرک کشور به تجربيات ايران در زمينه همکاري هاي بين المللي در اين حوزه اشاره کرد و توضيح داد: گمرک ايران با ايجاد زيرساخت هاي الکترونيکي در گمرک و حذف کاغذ وبرقراري تبادلات الکترونيکي اطلاعات بين گمرکات توانست تجربه موفق تيرالکترونيکي بين گمرک ايران و ترکيه را رقم بزند. مقدسي هم چنين به تجربه حمل ترکيبي ميان ايران و اسلووني اشاره کرد و با موفق خواندن آن گفت: اين يک تجربه اينتر مدال بود و ايران آماده پروژه حمل ترکيبي با همکاري هند و آذربايجان است، چرا که اين اقدام نه تنها کاهش هزينه ها را به دنبال خواهد داشت که موجب همگرايي کشورهاي منطقه نيز خواهد شد .

فريد ولي اف نماينده گمرک آذربايجان در آغاز صحبت هايش در اين نشست به موقعيت کشورخود اشاره کرد و گفت: رئيس جمهور ما بر گسترش ترانزيت با ايران تاکيد بسيار کرده است و ما در راستاي راهبردهاي ايشان بر گسترش و تسهيل تجارت بين ايران و آذربايجان جدي و پيگير هستيم .

در پايان اين نشست عليرضا مقدسي معاون حقوقي و نظارت گمرک ايران با اشاره به کسب  رتبه برتر گمرک ايران در کشفيات قاچاق و مواد مخدر در جهان از سوي سازمان جهاني گمرک، از آن به عنوان يکي از افتخارات گمرک ايران در مبارزه با قاچاق کالا ومواد مخدر در منطقه نام برد   .

بنابراين گزارش ؛  هند در سال گذشته به کنوانسيون تير پيوست. ايران و ترکيه در سال گذشته در زمينه تير الکترونيک براي اولين بار در دنيا همکاري مشترکي را کليد زدند که منجر به تجربه موفقي در اين زمينه شد. هند نيز به زودي پروژه تيررا در کشورش آغاز خواهد کرد. سه کشور ايران ، هند و آذربايجان در صدد همکاري مشترک براي اجراي تير الکترونيک در کريدور شمال – جنوب هستند .