اخبار
 1397/04/05  تاریخ خبر
کابوتاژ محموله ۳ هزار تنی کالا به بندر آستارا

مديرکل بنادر و دريانوردي استان گيلان گفت: براي نخستين بار در ميان بنادر شمال کشور، محموله‌اي 3 هزار تني به بندر آستارا کابوتاژ شد.

به گزارش تين‌نيوز و به نقل از روابط عمومي اداره‌کل بنادر و دريانوردي استان گيلان، حسين چراغي افزود: هم‌اکنون بنادر سواحل درياي خزر در کشورهاي همسايه سه برابر حجم تجارت موجود در درياي خزر ظرفيت دارند و با توجه به اين شرايط، رقابت شديدي براي جذب کالا و فعاليت‌هاي بندري و دريايي وجود دارد که در اين راستا منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا از جايگاه بسيار بالايي برخوردار است.

وي با اشاره به ظرفيت نهايي بندر تجاري آستارا و نقش مهم اين بندر در منطقه، گفت: در حال حاضر طراحي بندر آستارا براي ايجاد ظرفيتي معادل 2 و نيم ميليون تن در سال براي کالاهاي غيرنفتي و حدود يک تا يک و نيم ميليون تن جهت غلات و مابقي جهت کالاهاي عمومي پيش‌بيني‌شده است.

چراغي با قدرداني از همکاري و تعامل بسيار خوب اداره کل گمرک آستارا در انجام تشريفات گمرکي نخستين محموله کابوتاژي به منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا، تصريح کرد: براي نخستين بار در بنادر شمالي کشور، محموله 3 هزار تني «کلينکر» توسط يک کشتي به صورت کابوتاژ از بندر اميرآباد به منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا بارگيري کرد و لحظاتي پيش در اسکله اين بندر پهلو گرفت.

وي بابيان اينکه محموله اين کشتي پس از تخليه، به بارانداز راه‌آهن آستارا منتقل خواهد شد، خاطرنشان کرد: اين محموله از طريق خط آهن آستارا به مقصد گرجستان توسط واگن بارگيري مي شود.

مديرکل بنادر و دريانوردي استان گيلان با بيان اينکه ايستگاه راه‌آهن آستارا و منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا مکمل همديگر هستند، بر لزوم توجه هر چه بيشتر مسئولين ذي‌ربط به ايجاد و توسعه حمل‌ونقل ترکيبي در اين منطقه تاکيد کرد.

به گزارش تين‌نيوز و به نقل از روابط‌عمومي اداره‌کل بنادر و دريانوردي استان گيلان، «کران بري» يا «کابوتاژ» رويه‌اي است که کالاي داخلي از يک گمرک مرزي به گمرک مرزي ديگري در قلمرو گمرکي از راه دريا يا رودخانه مرزي حمل مي‌شود.

منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا با 60 هکتار وسعت، نخستين بندر در شمال کشور است که با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي احداث شد.

عمليات احداث بندر تجاري آستارا در فروردين ماه سال 1388 توسط شرکت خدمات بندري و دريايي کاوه آغاز شد و فاز نخست آن در فروردين ماه 1392 به بهره‌برداري رسيد.