اخبار
 1397/04/04  تاریخ خبر
در جلسه تیم اقتصادی با روحانی؛ معامله توافقی ارز آزاد شد

يک مقام مسئول در نظام بانکي در گفتگو با خبرنگار مهر، با تشريح جزئيات جلسه روز گذشته تيم اقتصادي دولت با حسن روحاني رئيس جمهور در خصوص تغيير در برخي سياست هاي ارزي گفت: در جلسه اي که صبح روز گذشته تيم اقتصادي دولت با رئيس جمهور برگزار کرده، توانسته شخص وي را قانع کند که خريد و فروش توافقي ارز ميان صادر کننده و وارد کننده عملياتي شود.

وي افزود: مدتها بود تيم اقتصادي دولت بدنبال برقراري چنين شرايطي در معاملات ارزي کشور بود اما رئيس جمهور بنا بر دلايلي خواستار در نظر گرفتن تنها يک نرخ و آن هم 4200 تومان به ازاي هر دلار شده بود و همين موضوع پذيرش طرح تيم اقتصادي که مورد تاييد فعالان اقتصادي هم بود را براي حدود يک ماهي به تعويق انداخت.

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: صبح روز گذشته تيم اقتصادي دولت بالاخره توانست رئيس جمهور را قانع کند که نرخ معاملاتي دلار براي صادر کنندگاني که ارز حاصل از صادرات آنها از شمول خريد و فروش در سامانه نيما خارج است همان 4200 تومان باشد و در مقابل، اظهارنامه صادراتي ارزش پيدا کند.

بر اين اساس، اين تصميم مورد توافق با رئيس جمهور در جلسه ديروز قرار گرفته و البته ممکن است دولت برخي ضوابط را براي کنترل نرخ در نظر گيرد.

وي خاطرنشان کرد: البته براي تصميم گيري نهايي تيم اقتصادي قرار شده بود جلسه اي با معاون اول رئيس جمهور برگزار کنند که برخي شنيده ها حکايت از آن دارد که اين جلسه در ساعات منتهي به شب گذشته برگزار شده است.

به گزارش مهر، پيش بيني ها حکايت از آن دارد که اتخاذ اين تصميم منجر به تخليه بخشي از حباب بازار ارز شود و البته نيازهاي خرد مردم هم پاسخ داده شود. البته گفته مي‌شود که سقفي هم براي ارزش اظهارنامه‌هاي صادراتي در نظر گرفته شده که با احتساب نرخ دلار 4200 توماني، نرخ نهايي اين ارز فاصله زيادي با نرخ دولتي دلار نداشته باشد.