اخبار
 1397/03/29  تاریخ خبر
اولویت‌های جدید تامین ارز اعلام شد

به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، بخشنامه شماره 97214 اين بانک، پيرو اطلاعيه شماره7 صادر شده و تامين و انتقال ارز به نرخ اعلامي بانک مرکزي بابت موارد 9 گانه زير را بلامانع اعلام کرده است:

1-تامين و انتقال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏/پرداخت ارز بابت هزينه‌هاي دفاتر نمايندگي‌ خارجي در ايران(از جمله دفاتر نمايندگي بانک‌هاي خارجي در داخل کشور)، از محل حساب ارزي اين نمايندگي‌ها،مشروط بر آنکه ارز مورد نظر قبلا توسط آنها تامين شده باشد.

2-تامين و انتقال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏/پرداخت ارز بابت ارائه خدمات کنسولي سفارتخانه‌هاي خارجي داخل کشور و نمايندگي‌هاي ديپلماتيک مقيم ايران از جمله خدمات اخذ رواديد و کنسولي از محل حساب‌هاي ارزي متصل به دستگاه‌هاي POS ارزي مستقر در سفارتخانه‌ها و يا کنسولگري‌ها بلامانع است.

3-تامين و انتقال ارز براي صندوق ضمانت صادرات ايران بابت پرداخت هزينه‌هاي بيمه اتکايي به بيمه‌گران خارجي، پرداخت خسارت بيمه‌نامه‌ها و ضمانت نامه‌هاي اعتباري ارزي به صادرکنندگان و سيستم بانکي، پرداخت هزينه‌هاي حقوقي وصول مطالبات خارجي به موسسات خارجي، پرداخت حق اشتراک بانک‌هاي اطلاعات خريداران و بانک‌هاي خارجي به منظور اعتبارسنجي آن‌ها، با تائيد بالاترين مقام صندوق ضمانت صادرات ايران بلامانع است.

4-تامين و انتقال ارز بابت حق الوکاله دعاوي خارجي و ساير هزينه‌هاي حقوقي مربوط به بخش دولتي، در صورت ارائه تاييديه دفتر مرکز امور خدمات حقوقي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران که در آن مبلغ حق الوکاله و موسسه خارجي مورد نظر قيد شده، در وجه حساب اعلام شده توسط دفتر مذکور بلامانع است. ضمنا در رابطه با حق الوکاله دعاوي خارجي اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني (بخش غير دولتي) به ميزان صورتحساب وکيل در خارج از کشور در وجه وکيل که اصالت و اعتبار آن توسط نمايندگي جمهوري اسلامي ايران درکشور مورد نظر تاييد شده باشد، بلامانع است.

5-تامين و انتقال ارز بابت اصل، سود و تمام عوايد حاصل از سرمايه‌گذاري خارجي درکشور با تاييد سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران بلامانع است.

6-تامين و انتقال ارز بابت هزينه‌هاي حمل، ترانزيت و توزيع محموله‌هاي پستي بين‌المللي براي شرکت ملي پست جمهوري اسلامي ايران با امضاي ذيحساب يا مدير امور مالي ومعاونت برنامه‌ريزي، پشتيباني و توسعه مديريت شرکت مذکور با تاييد وزارت ارتباطاتو فناوري اطلاعات و براي کاروران پستي غير دولتي و شرکت‌هاي فعال خدمات پستي سريع بين‌الملل (داراي مجوز‌‌‌‌‏/پروانه فعاليت از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي)با ارائه اصل صورتحساب و تاييد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از طريق پست بانک بلامانع است.

7-تامين و انتقال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏/ پرداخت ارز (به صورت اسکناس) بابت برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي و اعطاي جوائز جشنواره‌ها و مسابقات به درخواست وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها،موسسات و شرکت‌هاي دولتي و واحدهاي وابسته و نهادهاي انقلاب اسلامي و نهاد عمومي غيردولتي با امضاي ذيحساب يا مدير امور مالي و معاونت اداري و مالي بلامانع است.

8-   تامين و انتقال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏/پرداخت ارز به اتباع خارجي (جهانگردان خارجي) بابت تبديل مجدد ريال‌هاي اضافي ناشي از تبديل ارز در سيستم بانکي کشور با ارائه صورتحساب فروش ارز و حداکثر در سقف آن از محل منابع آن بانک بلامانع است.

9-   تامين و انتقال ارز بابت هزينه اجاره و حق اشتراک شبکه‌هاي اطلاعاتي و بازاريابي ديجيتال (اينترنت، رويترز، گوگل و...) باارائه درخواست متقاضي غيردولتي منضم به اصل صورتحساب و با تاييد وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات، حداکثر به ميزان مندرج در آن تا سقف 80 هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها بلامانع است.