اخبار
 1397/03/28  تاریخ خبر
ابلاغ تفاهم نامه چهارجانبه برای تسریع پیگیری پرونده های قاچاق
تفاهم نامه همکاري چهارجانبه ميان گمرک ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نيروي انتظامي و سازمان تعزيرات حکومتي با هدف رسيدگي به موقع به پرونده هاي قاچاق کالا و تعيين تکليف کالاهاي مکشوفه منعقد شد.
اين تفاهم نامه همکاري چهارجانبه با امضاي فرود عسگري رئيس کل گمرک ، علي مويدي خرم آبادي رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سردار سرتيپ پاسدار ايوب سليماني معاون هماهنگ کننده ناجا و جمال انصاري رئيس سازمان تعزيرات حکومتي منعقد گرديد .
 اين تفاهم نامه در راستاي اجراي مصوبه اعضاي اصلي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد بند ب رديف 8 و رديف 17 ماده (4) قانون نيروي انتظامي ايران در مبارزه با قاچاق منعقد شد. تفاهم نامه همکاري چهارجانبه در جهت رفع مشکلات و افزايش ضريب دقت کارشناسي در تشکيل پرونده هاي قاچاق کالا و همچنين سرعت در رسيدگي و حذف اطاله مراحل رسيدگي ، رعايت حقوق شهروندي و کاهش آثار و تبعات رواني و اجتماعي حاصل از ورود اتهام بي دليل به مردم ، کاهش هزينه نگهداري توسط سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليکي به سبب دقت در کشف قاچاق و افزايش ضريب سلامت اداري و کاهش تخلفات منعقد شده است .
بر اساس اين تفاهم نامه، از اين پس کارشناسان امور گمرکي و فني گمرک با حکم مديرکل يا ناظر گمرکات استان مي توانند در ايستگاه هاي ايست و بازرسي در راستاي ماموريت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مستقر شوند.
به همين ترتيب در صورت مواجهه موارد مظنون به قاچاق در صورت ارائه هرگونه سند مثبته گمرکي، نماينده گمرک با استفاده از دسترسي هاي موجود به سامانه هاي الکترونيکي گمرک ، نسبت به بررسي اصالت و انطباق يا عدم انطباق کالا با سند ابزاري اقدام خواهد کرد. و در غير اين صورت و در صورت جاسازي کالا و فقدان سند مثبته گمرکي نماينده ناجا بررسي و اظهار نظر خواهد کرد.
همچنين براساس اين تفاهم نامه، در صورت عدم انطباق اسناد مثبته گمرکي با کالا يا عدم ارائه اين اسناد، ضمن ارزش گذاري کالاي مکشوفه، صورت جلسه اي تنظيم و با درج جزييات جزييات مقرر به امضاء نمايندگان گمرک و ناجا رسيده و به صورت جلسه کشف که توسط ناجا مطابق فرم پيوست آيين نامه اجرايي مواد 6 و 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پيوست خواهد شد.
افزون بر اين، در حالتي که اسناد ارائه شده از سوي اشخاص مظنون به قاچاق به تشخيص کارشناس فني گمرک منطبق با محموله موجود باشد، پس از تنظيم صورت جلسه توسط گمرک،ناجا و تعزيرات ادامه مسير حامل کالا بلا مانع خواهد بود.
همچنين در مواردي که با وجود نظريه کارشناس فني گمرک مبني بر انطباق سند با کالاي مظنون به قاچاق ، دستگاه کاشف مستنداتي داير بر ارتکاب قاچاق در اختيار داشته باشد، در بدو امر نسبت به ارائه مستندات به کارشناسان  فني گمرک، جهت بررسي و اظهار نظر اقدام و سپس مستندات موضوف ضم پرونده به شعبه تعزيرات مستقر در گلوگاه ها جهت اتخاذ تصميم ارجاع خواهد شد.
با توجه به تفاهم نامه همکاري چهارجانبه ، در صورتي که حامل کالا، اسناد مثبته گمرکي را همراه نداشته باشد، ضابط ظرف حداکثر 24 ساعت نسبت به نگهداري کالا به منظور ارائه سند توسط حامل مبادرت مي کند . در صورت عدم ارائه سند مثبته طي اين مدت نسبت به تشکيل پرونده مطابق ترتيبات مقرر قانوني اقدام مي شود.
اين اقدام پس از آن صورت مي گيرد که در ماههاي گذشته برخي محموله ها به ظن قاچاق توقيف و با وجود داشتن اسناد مثبته گمرکي مبني بر واردات کالا از طريق گمرکات همچنان بلاتکليف هستند که اين اقدام موجب وارد آمدن ميليارد ها تومان ضرر و زيان به صاحبان کالا شده است .