اخبار
 1397/03/19  تاریخ خبر
سفير تركمنستان با معاون وزير راه و شهرسازي ديدار و گفتگو كرد
با توجه به افزايش يك جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزيتي ايراني در خاك تركمنستان، سفير تركمنستان با درخواست معاون وزير راه و شهرسازي  و حضور در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ديدار و در خصوص رفع موانع ترانزيتي و توسعه روابط حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو كشور گفت و گو كردند. 
به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي ، مهندس عبدالهاشم حسن‌نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان ، اظهار داشت: 
در پي برگزاري نشست قبلي با حضور وزير حمل‌ونقل جاده‌اي تركمنستان و هيات همراه، در زمينه توسعه مناسبات حمل‌ونقلي جاده‌اي بين دو كشور و رفع موانع ترانزيتي تمايل و خواست اين سازمان را مطرح كرده و در زمينه حذف عوارض تردد ميان دو كشور در هر زمان اعلام آمادگي گرديد. 
وي افزود :
در حال حاضر با افزايش يك جانبه 50 درصدي عوارض از كاميون‌هاي ايراني روند همكاري‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و ترانزيتي ممكن است رو به كاهش ‌رود و از سفير تركمنستان انتظار مي‌رود با انتقال اين پيام به مقامات و مسئولين حمل‌ونقل تركمنستان در زمينه كاهش و يا حذف اين عوارض تلاش نمايند با توجه به اينكه  طرف ايراني با حسن‌نيت و با هدف ارايه تسهيلات بهتر براي ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي دو كشور، عوارض متقابل افزايش نداشته و كاميون‌هاي تركمن عازم بندر عباس ?از پرداخت عوارض معاف مي‌باشند. 
مهندس حسن‌نيا تصريح كرد : 
در راستاي دستيابي به توافق و اعمال رفتار مناسب و متقابل در زمينه دريافت عوارض از ناوگان دو كشور نشست كارشناسي بررسي مسائل و مشكلات موجود مي‌بايست هرچه زودتر برگزار شود و مذاكرات با ديدگاه مثبت تداوم پيدا كند. 
بر اساس اين گزارش احمد قربانف سفير تركمنستان ضمن ابراز علاقمندي به توسعه مناسبات و همكاري‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو كشور اظهار داشت : 
ما از طرح پيشنهادهاي خوب و گزينه‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي با صرفه اقتصادي و تسهيل در روابط ترانزيت ميان دو كشور استقبال كرده و انتظار مي‌رود با برگزاري نشست‌هاي كارشناسي به نتايج خوبي دست يافت. 
اين گزارش حاكي است رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي با حضور در اين نشست گزارشي از عملكرد ترانزيت از سوي ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي دو كشور ارايه كرد و بر كاهش عوارضي‌ها و كاهش هزينه‌هاي دولتي و بهينه‌سازي همكاري هاي تجاري و اقتصادي تاكيد كرد.