اخبار
 1397/03/13  تاریخ خبر
وزیر راه و شهرسازی در استانداری بخارا مطرح کرد:وجود قابلیت استفاده از امکانات لجستیکی ایران

  وزير راه و شهرسازي در ديدار با وزير ساختمان و شهرسازي ازبکستان، استاندار بخارا و مديران حوزه گردشگري اين کشور تصريح کرد: اگر در سطح دولت‌ها تسهيلاتي براي حوزه حمل‌ونقل و گردشگري ايجاد شود، دو ملت در اسرع وقت ارتباطات گسترده‌اي با يکديگر برقرار خواهند کرد و اين به نفع منافع و اقتصاد دو کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي در ديدار با وزير ساختمان و شهرسازي ازبکستان، استاندار بخارا، مديران حوزه گردشگري و سرمايه‌گذاري استان در محل ساختمان استانداري بخارا ديدار کرد.

اين عضو کابينه دولت جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: معاون اول نخست‌وزير ازبکستان در سفر به تهران اظهار تمايل زيادي به تسهيل روابط حمل‌ونقل بين ايران و ازبکستان داشت و بر همين اساس بلافاصله براي سفر به ازبکستان برنامه‌‌ريزي‌ها انجام شد.

وي افزود: در اين سفر راه‌هاي توسعه ارتباطات هوايي، ريلي و زميني مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. البته در حوزه حمل‌و‌نقل ريلي ارتباطات بسيار خوبي بين ايران و ازبکستان وجود دارد و براي حمل محصولات اين کشور به جنوب ايران تخفيف‌هاي بسيار خوبي حتي تا 40 درصد براي محصولاتي مانند پنبه نيز در نظر گرفته‌شده است.

آخوندي از اعمال تخفيف قابل‌توجهي براي حمل ريلي محمولات نفتي خريداري‌شده از جانب ازبکستان خبر داد و گفت: اميدوارم خط آهن ازبکستان از ترمز به مزار شريف و هرات هرچه سريع‌تر برقرار و مسير ديگري براي ارتباط ريلي با ازبکستان ايجاد شود.

وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: راه‌آهن ايران از سمت خواف وارد افغانستان شده و به‌زودي به هرات متصل مي‌شود در مقابل ريل ازبکستان نيز تا مزار شريف پيشروي داشته و فقط اتصال مزار شريف تا هرات باقيمانده است.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم با اشاره به همکاري ازبکستان، بانک توسعه آسيايي و افغانستان برنامه‌ريزي خوبي انجام داده‌اند و ايران از بابت بسيار خوشنود است و اميدواريم به‌زودي برنامه‌ها عملياتي شود.

آخوندي با اشاره به مذاکرات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي طي سفر به ازبکستان نيز بيان داشت: اميدواريم شرايط حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو کشور آسان‌تر از گذشته شود و اين آمادگي در ايران وجود دارد که امکانات لجستيکي در بنادر عباس، امام خميني (ره) و چابهار همچنين نقاط سرزميني داخل ايران به متقاضيان ازبکستاني داده شود.

وزير راه و شهرسازي ايران مذاکرات دو کشور در زمينه حمل‌ونقل هوايي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: اميدواريم پروازهاي مستقيم بين ايران و تاشکند هرچه سريع‌تر آغاز شود.

وي با بيان اينکه «چه در زمينه‌ حمل‌ونقل و چه حوزه‌هاي گردشگري امکان ارتباطات بسيار گسترده‌اي بين ايران و ازبکستان وجود دارد» يادآور شد: سالانه حدود 10 ميليون گردشگر ايراني به ترتيب اکثريت به کشورهاي ترکيه، گرجستان، ‌روسيه و ساير کشورهاي جهان از طريق هوايي و زميني سفر مي‌کنند؛ اما اين در حالي است که مردم ايران شناخت بيشتري از شهر‌هاي بخارا، سمرقند، تاشکند، ترمز نسبت به شهر‌هاي ترکيه دارند.

آخوندي تصريح کرد: اگر در سطح دولت‌ها تسهيلاتي براي حوزه حمل‌ونقل و گردشگري ايجاد شود، دو ملت در اسرع وقت ارتباطات گسترده‌اي با يکديگر برقرار خواهند کرد و اين به نفع منافع و اقتصاد دو کشور خواهد بود.