اخبار
 1397/03/10  تاریخ خبر
آخوندی در حاشیه سفر به ازبکستان اعلام کرد: ضرورت ارتقای روابط اقتصادی و تجاری بین تهران و تاشکند

  وزير راه و شهرسازي افزايش روابط بين ايران و ازبکستان را به نفع اقتصادي هر 2 ملت دانست و افزود: در مذاکرات انجام شده پيرامون تسهيلات تجاري 2 کشور نيز صحبت کرديم چراکه هم‌اکنون ميزان تجارت فعلي با توجه به ظرفيت هر 2 کشور بسيار پايين بوده و بايد از امکانات موجود حداکثر بهروري را داشته و در جهت توسعه سطح تجاري گام برداريم.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در حاشيه سفر به کشور ازبکستان و ديدار با مسئولان اين کشور در جمع خبرنگاران گفت: ما همواره شاهد روابط و علايق بسيار ديرينه بين ايران و ازبکستان بوده‌ايم چرا که ملت‌هاي 2 کشور به شکل تاريخي بسيار خوب يکديگر را مي‌شناسند.

آخوندي ضمن قدرداني از استقبال مقامات اين کشور از زمان ورود هيئت ايراني به ازبکستان بيان کرد: در اين سفر موفق شديم تا در زمينه‌هاي مختلف مذاکره و به توافقات خوبي دست يابيم، خوشبختانه در زمينه ريلي ارتباط خوبي با ازبکستان داشته و در بحث حمل و نقل جاده‌اي نيز صحبت کرديم تا در حد توان شرايط را تسهيل و هرگونه مانع و مشکل موجود را مرتفع سازيم.

وزير راه و شهرسازي با تأکيد براينکه حمل و نقل هوايي چه در حوزه حمل مسافر و چه بار براي ارتباط بين 2 ملت نکته بسيار مهمي است گفت: خوشبختانه در اين سفر آقاي رحمت‌اف تأکيد بسياري بر فعال‌سازي حوزه حمل و نقل هوايي داشتند که در اين حوزه نيز چون داراي ارتباط مستقيمي با صنعت توريسم و صدور ويزا است بايد در تسهيل شرايط مربوطه تلاش کنيم.

وي با بيان اينکه پيشنهادات بسيار مثبتي را در زمينه توريسم و صدور ويزا از سوي طرف ازبکستان در اين مذاکرات داشتيم گفت: ما نيز از اين پيشنهادات استقبال کرده و اميدواريم تا بتوانيم هرچه زودتر خطوط هوايي بين 2 کشور را فعال کنيم .

اين مقام مسئول در اين راستا افزود: شهرهاي ازبکستان ازجمله خوارزم، تاشکند، ترمذ، سمرقند و بخارا براي بسياري از مردم ايران شناخته شده است و در ادبيات کشور ما حضور دارد لذا اگر شرايط صدور ويزا براي سفر به 2 کشور تسهيل شود شاهد سفر ميليون‌ها نفر در اين بين خواهيم بود.

آخوندي با تأکيد براينکه شهرهاي ايران نيز مانند شيراز، اصفهان، تبريز و ... براي ملت ازبکستان آشنا خواهند بود گفت: قطعا مردم هر 2 کشور به دليل وجود تاريخ و ادبيات مشترک علاقمند ملاقات‌هاي بيشتر با يکديگر خواهند بود.

وزير راه و شهرسازي در ادامه افزايش روابط بين ايران و ازبکستان را به نفع اقتصادي هر 2 ملت دانست و افزود: در مذاکرات انجام شده پيرامون تسهيلات تجاري 2 کشور نيز صحبت کرديم چراکه هم‌اکنون ميزان تجارت فعلي با توجه به ظرفيت هر 2 کشور بسيار پايين است، در اين راستا بايد از امکانات موجود حداکثر بهروري را داشته و در جهت توسعه سطح تجاري گام برداريم.

وي در اين خصوص تأکيد کرد: قطعا براي ارتقاي روابط تجاري نياز به امضاي موافقت‌نامه‌هاي ترجيحي تجاري بين 2 کشور داريم تا از ارتقاي سطح روابط در اين حوزه اطمينان لازم را به دست اوريم.

آخوندي با اشاره به اينکه امروز تيم بسيار خوبي از حوزه‌هاي حمل و نقل، بخش مالي، کشاورزي و مجلس شوراي اسلامي در اين سفر همراه من هستند گفت: اميد است تا بتوانيم در اين سفر مقدمات لازم براي بروز نتايج خوب و مناسب از اين مذاکرات را در سفر آتي رئيس‌جمهور کشورمان به ازبکستان فراهم کنيم.

وي در پايان خاطرنشان کرد: ما از سياست اصلاحيه رئيس‌جمهور ازبکستان نيز در اين راستا خوشحال بوده و آرزوي بهترين اتفاقات را براي دولت و ملت اين کشور داريم./