اخبار
 1397/03/09  تاریخ خبر
نقشه جدید ترکمنستان برای انزوای ترانزیت ایران + سند

درحالي که هنوز دريافت دلار با نرخ 4200 توماني براي تامين هزينه سفرهاي ترانزيتي  رانندگان اجرايي نشده است؛ کشور ترکمنستان  اعلام کرده که از دو روز ديگر هزينه‌هاي تن بر کيلومتر را براي کاميون‌هاي عبوري ايراني از يک دلار به 1.5 دلار  افزايش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار تين‌نيوز، آخرين اطلاعات دريافتي از کشور ترکمنستان حاکي از آن است که از تاريخ 11 خردادماه هزينه تن-کيلومتر کاميون‌هاي عبوري از اين کشور، از يک دلار به 1.5 دلار افزايش مي‌بايد و مديران شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي مجبور هستند اين افزايش قيمت را در بارگيري محمولات خود مدنظر داشته باشند.

اين اقدام از سوي بسياري از فعالان حوزه ترانزيت در ايران به معناي تلاش ترکمنستان براي حذف ايران از عرصه ترانزيت منطقه معنا شده است؛ چراکه در پي اين افزايش قيمت عملاً ترانزيت محمولات از ايران براي مسير آسياي ميانه تا پشت گمرک سرخس ايران امکان‌پذير است که در اين صورت ترانزيت ايران به انزوا خواهد رفت.

برخي از کارشناسان معتقدند با افزايش قيمت جديد از سوي ترکمنستان، حدود 700 دلار به هزينه‌هاي ترانزيت کالا، براي هر محموله ترانزيتي افزوده خواهد شد که فشار زيادي را بر ترانزيت ايران مي اورد.