اخبار
 1397/03/01  تاریخ خبر
نظارت و کنترل مکانیزه کالاهای ورودی از گمرکات کشور
رئيس کل گمرک ايران از افزايش 25 درصدي صادرات غير نفتي کشورمان تا 29 ارديبهشت ماه سالجاري خبر داد .

فرود عسگري با اعلام رقم 7 ميليارد دلاري صادرات تا 29 ارديبهشت 97 گفت:  با توجه به تصميمات جديد دولت و راه‌اندازي سامانه نيما، صادرات کالا نسبت به سال‌گذشته افزايش 25 درصدي  و واردات کاهش يک و نيم درصدي داشته است که نشان از موفقيت هاي سياست‌هاي ارزي دولت دارد.

وي گفت : در اين مدت واردات به رقم 6 ميليارد دلار  رسيده است و در حال حاضر واردات کالاهاي اساسي و ديگر اقلام عمده وارداتي شامل نهاده هاي دامي ، کنجاله سويا ، ذرت و قطعات منفصله خودرو در گمرکات در حال انجام تشريفات گمرکي و ترخيص است و اختصاص ارز به کالاهاي وارداتي طبق مصوبه ساماندهي ارزي از سوي بانک مرکزي در حال انجام است .

رئيس کل گمرک ايران تاکيد کرد: در حال حاضر نظارت و کنترل تمامي کالاهاي ورودي به گمرکات کشور به صورت مکانيزه و سيستمي انجام مي شود .

 عسگري درباره ميزان قاچاق از مبادي رسمي گمرکي گفت: ما مدعي هستيم با کنترل‌هايي که از طريق سيستم‌ها انجام مي‌دهيم و با دريافت بارنامه الکترونيکي و گواهي بازرسي از مبدا و مانيفست الکترونيکي و تطبيق اطلاعات با قبض انبار الکترونيکي و دريافت اطلاعات از شرکت هاي حمل و نقل و سازمان هاي مجوز دهنده ، نظارت و کنترل کالاهاي ورودي به گمرکات کشور به صورت سيستمي و مکانيزه انجام مي شود .

رئيس کل گمرک ايران افزود : در راستاي مکانيزه کردن گمرک ايران و سيستم‌هاي کنترلي در سال گذشته و امسال، دستگاه‌هاي ايکس‌ري فوق پيشرفته‌ و پرسرعت خريداري و در گمرکات مستقر شدند که با قرارگرفتن اين دستگاه‌ها در مبادي اصلي ورود کالا به کشور مثل بندر شهيد رجايي علاوه بر کنترل هاي هوشمند تمامي کالاهاي ورودي به کشور از طريق سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي  ، 100 درصد کالاهاي ترانزيتي از اين ايکس‌ري‌ها عبور مي کنند و همه ي کالاهاي وارداتي که در سطح سه قرار دارند به وسيله ايکس‌ري‌ها کنترل مي‌شوند.

وي 15 ميليارد دلار آمار رسمي قاچاق ورودي به کشور را برآورد دستگاه‌هاي ديگر عنوان کرد و گفت: گمرک وفق قانون متولي برآورد ميزان ورود کالاي قاچاق به کشور نيست و برآورد حجم قاچاق بر عهده سازمان هاي ديگر است ، ضمن اينکه مسئوليت گمرک در زمينه مبارزه با قاچاق کالا صرفا در حوزه مبادي رسمي گمرکي است .

رئيس کل گمرک با بيان اينکه در حال حاضر نقش گمرک در مناطق آزاد پررنگ تر شده است و همکاري هاي خيلي خوبي را في مابين گمرک و مناطق آزاد شاهد هستيم ؛ افزود : بر اساس مصوبات مقرر شد که گمرک هم در ورودي و هم در خروجي مناطق آزاد حضور داشته باشد و اين کار به کمک سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي صورت مي گيرد . با توجه به مصوبه ساماندهي و مديريت بازار ارز همه کالاهاي ورودي به کشور بايد داراي ثبت سفارش باشند و در سامانه جامع گمرک کالاها را اظهار کنند . بنابراين در بخش ورود کالا به مناطق آزاد گمرک مستقر شده و تشريفات گمرکي صورت مي گيرد و کالا در اختيار توليدکنندگان در اين مناطق قرار مي گيرد و يا از طريق مناطق وارد سرزمين اصلي مي شود .

عسگري گفت : يکي از مباحثي که الان در مناطق آزاد مطرح است بحث ورود کالاي همراه مسافر بوده که براي اين دو تا کار انجام داديم . اول، به موجب مصوبه دولت کارگروهي تشکيل و بانک مرکزي ، گمرک و وزارت صنعت ، معدن و تجارت از شوراي عالي مناطق آزاد اين تقاضا را داشتند و اينها سهميه هر منطقه را مشخص و الان کالاها تحت مديريت و نظارت گمرک وارد مي شوند و ورود و خروج را گمرکات چک مي کنند .
 عسگري تاکيد کرد: با اقداماتي که انجام شده و سامانه هايي که ما مستقر کرديم و سهميه بندي که انجام داديم، مي توانيم بگوييم که قاچاق از مناطق آزاد کنترل شده است.