اخبار
 1397/02/26  تاریخ خبر
موضع اروپا درباره قراردادهای حمل‌ونقلی با ایران
يکي از اصلي‌ترين قراردادهاي بين ايران و اروپا؛ قرارداد شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با ايرباس است که پس از خروج آمريکا از برجام اين شرکت در قبال تحويل هواپيماهاي ايران سکوت کرده است.

در حالي که هنوز موضع شرکت هواپيمايي ايرباس پس از خروج آمريکا از برجام مشخص نيست؛ اتحاديه اروپا اعلام کرده است که قراردادهاي حمل‌ونقلي با ايران ادامه پيدا خواهد کرد.

به گزارش تين‌نيوز، پس از مذاکره ظريف با اروپا براي ادامه برجام بدون آمريکا،فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا شب گذشته پس از مذاکرات بروکسل در نشست خبري شرکت کرد و اعلام کرد که «اروپا مصمم به حفظ برجام است.»

وي در ادامه سخنان خود عنوان کرد؛ وزراي خارجه آلمان، انگليس، فرانسه و جمهوري اسلامي ايران امروز در دو نشست جداگانه شرکت کرده و تعهدات خود بر اساس برجام را يادآوري کردند، تعهدي که به اتفاق آراء توسط شوراي امنيت سازمان ملل و تحت قطعنامه شماره 2331 تصويب شده است.

وي افزود که اين نشست در ادامه خروج آمريکا از برجام برگزار شد و همه شرکت‌کنندگان از بابت خروج ايالات‌متحده اظهار تأسف کرده و پذيرفتند که عادي‌سازي روابط اقتصادي با ايران و رفع تحريم‌ها بخشي ساختاري (جدايي‌ناپذير) از معاهده اتمي است.

در اين نشست يکي از مهم‌ترين مسائلي که مطرح شد بحث حفظ و ادامه اقدامات مشترک در زمينه حمل‌ونقل هوايي، جاده‌اي، دريايي و ريلي با ايران بود.

موگريني موارد مورد بررسي و اقدام مطرح شده دراين نشست را به اين شرح نام برد:

1- حفظ و تعميق روابط اقتصادي با ايران

2- ادامه صادرات نفت و گاز و توليدات پتروشيمي ايران

3- نقل و انتقال کارآمد بانکي با ايران

4- ادامه حمل,نقل هوايي، جاده اي، دريايي و ريلي با ايران

5- تمهيداتي براي ارائه اعتبار صادراتي و ساير خدمات مالي و بيمه اي به منظور تسهيل همکاري هاي مالي از جمله حمايت از سرمايه‌گذاري

6- قدم برداشتن در جهت توسعه دادن همکاري ها و يادداشتهاي تفاهم بين شرکت هاي ايراني و اروپايي

7- سرمايه گذاري بيشتر در ايران با حمايت از منافع عملگرهاي اروپايي

8- گسترش فضاي شفاف تجارت و کسب و کار در ايران

يکي از اصلي‌ترين قراردادهاي بين ايران و اروپا؛ قرارداد شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با ايرباس است که پس از خروج آمريکا از برجام اين شرکت در قبال تحويل هواپيماهاي ايران سکوت کرده است. در راستاي همين موضوع چندي پيش رويترز به نقل از منابع آگاه اروپايي اعلام کرد: ايرباس از دست دادن توافق تاريخي خود با ايران که آماده‌سازي آن ماه‌ها به طول انجاميد را پذيرفته است.

بايد منتظر بود و ديد که آيا ايرباس در مقابل فشارهاي آمريکا مبني بر لغو قرارداد با ايران چه واکنشي خواهد داشت و آيا در مهلت 90 تا 180 روزه آيا هواپيماهايي به ايران تحول خواهد داد.