اخبار
 1397/02/23  تاریخ خبر
نقل‌ و‌ انتقال ارز شرکت‌های حمل‌و‌نقل در مسیر‌های بین‌المللی با مشکل مواجه شد

نايب رئيس هيات‌مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌‌‌و‌نقل بين‌المللي گفت: در ترانزيت خارجي و مسيرهاي بين‌المللي وقتي درباره کرايه حمل بار توافق حاصل مي‌شود ‌کرايه بايد به حساب آنها واريز شود، اما مکانيزم نقل و انتقال ارز از سوي بانک مرکزي تعريف نشده است .

افسانه فخري در گفت‌‌وگوبا خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: اتخاذ تخفيف‌هاي ويژه براي حمل بار و کالاهاي ترانزيتي يکي از دلايل تمايل شرکت‌ها و توليد‌کنندگان براي استفاده از سيستم ريلي است .

وي افزود: در سال‌هاي اخير توسعه زير ساخت‌هاي ريلي و افزايش ارتباطات راه‌آهن با مراکز اقتصادي وتوليدي موجب شد تا دسترسي به اين مراکز و گرايش به حمل و نقل ريلي افزايش يابد .

فخري اظهار داشت: افزايش تناژ راه‌آهن حاصل ‌سياست‌گذاري‌هاي درست در راه‌آهن بود و قطعاً چندان ‌به وضعيت فروش و مارکت ‌ارتباطي ندارد .

وي اضافه کرد: اين که حمل بار از سيستم‌هاي ديگر حمل و نقل به سمت راه‌آهن سوق يافته، به دليل مزايايي است که اين حمل و نقل براي شرکت‌ها داشته است‌ .

اين کارشناس حمل و نقل با تأکيد بر اينکه بايد اين سياست‌گذاري‌ها ادامه يابد،   افزود : در حال حاضر مشکلات نقل وانتقال ارز يکي از جدي‌ترين مشکلاتي است که شرکت‌ها‌ براي استفاده از حمل و نقل ريلي با آن مواجه هستند .

فخري اضافه کرد: شرکت‌هاي حمل و نقل وقتي در ترانزيت خارجي و مسيرهاي خارج از ايران با شرکت‌هاي خارجي به توافق در کرايه حمل بار مي‌رسند، ‌کرايه بايد به حساب شرکت‌هاي مذکور واريز شوداما در حال حاضر مکانيزمي براي اين نقل و انتقالات از سوي بانک مرکزي تعريف نشده است .

وي اظهار داشت: هرچه اين مشکل طولاني‌تر شود، ابهامات موجود در اين رابطه نيز افزايش يافته و حتي اين امرمي تواند موجب توقف تردد کالا شود .

نايب رئيس هيات مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران تاکيد کرد: با توجه اظهاراتمديران راه‌آهن مبني بر هدف‌گذاري حمل 3 ميليون تن بار ترانزيتي و حمل 7.5 ميليون تن بار بين‌المللي در سال 97 ، ادامه اين مشکل مي‌تواند در دستيابي راه‌آهن به اين هدف اختلال ايجاد کند .

اين کارشناس حمل و نقل حل مشکل نقل و انتقال ارز را ضروري دانست و گفت‌: اين معضل جديد ارز مي‌تواند تهديدي براي راه‌آهن به شمار برود و بايد مکانيزمي براي حمل و نقل کالاهاي ريلي به مسير‌هاي خارجي تعريف شود .

وي همچنين به مزاياي راه‌آهن رشت-آستارا اشاره کرد و گفت:   ‌اتصال راه آهن آستار به رشت مي‌تواند انقلابي در افزايش تناژ حمل و نقل ريلي به وجود بياورد، ‌ قطعاً همکاري همسايگان ايران براي افزايش حمل بارهاي ريلي موثر است به عنوان مثال اگر کشور ترکمنستان،مقررات و شرايط مبادله و هندل کردن واگن‌هاي خود را در مرز سرخس بهبود بخشد، موجب افزايش سرعت کار شده و رغبت شرکت‌ها و بخش خصوصي براي حمل و نقل ريلي بيشتر مي‌شود .

فخري چنين اقداماتي راموجب اقناع بخش خصوصي براي استفاده از خدمات ريلي دانست و تصريح کرد: در سفر اخيروزير راه به پاکستان توافقات بسيار خوبي با راه‌آهن اين کشور انجام شد و اگر چه هنوز به اجرا در نيامده است اما اين گفت‌‌و‌گوها مي‌تواند سطح حمل و نقل ريلي راارتقاء بخشد .

وي ادامه داد: اگرمشکلات سيستم ريلي در مرز افغانستان برطرف شود مي‌تواند حمل و نقل ريلي موثر باشد؛اگر بتوانيم راهکاري براي کرايه و نحوه هماهنگي در مبادي حمل اروپايي در مرزهاي غربي کشور تعريف کنيم و راه‌آهن نيز در اين زمينه به بخش خصوصي کمک کند، شرايط براي رشد مرزهاي غربي کشورمان بهتر مي‌شود .

نايب رئيس هيات مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌‌و‌نقل بين‌المللي ايران با اشاره به مشکلات عمده حمل ونقل جاده‌اي تصريح کرد: حمل و نقل جاده‌اي با وجود اين مشکلات گاهي اوقات جوابگوي نياز بازار نيست، در اين زمان گزينه‌هاي ديگري مثل راه‌آهن براي ما پررنگ مي‌شود وبايد از اين گزينه‌ها استفاده کنيم .

فخري درباره انتظار بخش خصوصي از راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران بيان کرد : سياست‌گذاري نرخي راه‌آهن چندان نگران‌کننده نيست‌، اما ضروري است که مشکل کمبود واگن براي ترانزيت خارجي با همکاري راه‌آهن رفع شود؛ ما همواره بايد منتظررسيدن واگن از سوي طرف خارجي باشيم، بنابراين ‌اگر شرايط به گونه‌اي ايجاد شود که ناوگان ايران در خارج از مرزهاي کشور تردد داشته باشد، مي‌توانيم بار ريلي بيشتري را جابه‌جا کنيم .

وي همچنين برگزاري نمايشگاه سالانه راه‌آهن و صنعت ريلي را اقدامي موثر در توسعه ريلي و ارتباطات بين‌المللي دانست و گفت:‌ برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي، اطلاع‌رساني جامع‌ و کاملي در مورد خدمات ريلي به بازديد کنندگان‌ و توليد کنندگان داخلي‌ مي‌دهد‌ .