به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، سعيد محمدزاده روز دوشنبه در حاشيه بيست و يکمين اجلاس مجمع منطقه اي راهآهن خاورميانه در آنکارا گفت: در اين زمينه تلاش مي کنيم که سهم بيشتري از بار ترانزيتي بين هند و آسياي جنوب شرقي به روسيه و اروپا را از مسير ريلي ايران جذب کنيم.
وي با تاکيد بر موضوع مديريت خدمات ريلي و لزوم تامين زيرساخت ها در اين زمينه بيان کرد: هم اکنون چند کريدور در موضوع ترانزيت ريلي بين شرق و غرب و جنوب و شمال فعال شده و با احداث خط ريلي رشتـ آستارا اين کريدورها با ظرفيت کامل تري در خدمت حمل و نقل و ترانزيت ريلي ايران خواهد بود.
محمدزاده اظهار کرد: ترانزيت ريلي ايران در سال گذشته با بيش از 50 درصد رشد به حدود 6 .1ميليون تن رسيد ولي اين رقم مي تواند به مقدار چشمگير توسعه يابد.
وي با اشاره به لزوم افزايش مزيت رقابتي مسيرهاي ريلي در ايران افزود: ايران به دليل موقعيت خاص جغرافيايي، دسترسي به دريا در شمال و جنوب و همسايگي با کشورهاي مهم، شرايط مناسبي براي توسعه ارتباطات ريلي بين المللي دارد و اگر خط رشت ـ آستارا برقرار شود و برخي خطوط شمال و جنوب و شرق به غرب تکميل شود، در اين مسيرها شرايط غيرقابل رقابت و مطلوبي خواهيم داشت.
مديرعامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران بيان کرد: در برخي از مسيرهاي ريلي هم اگر بر سرعت حمل و نقل، بهرهوري و کيفيت خدمات خود متمرکز شويم و آنها را ارتقا دهيم، شرايط قابل قبولي در زمينه حمل و نقل ريلي خواهيم داشت.
محمدزاده در ادامه ميزان حمل و نقل کالا بين ايران و ترکيه در سال 2017 نسبت به سال قبل را با 50 درصد رشد، بيش از 600 هزار تن اعلام کرد و گفت: هدف گذاري ما رسيدن به يک ميليون تن بود که بايد محقق شود.
وي افزود: خط ريلي ايران وقتي به شهر و درياچه وان ترکيه مي رسد، به علت نبود خط، متوقف مي شود و اگر طرح هاي ترکيه در اين مسير تکميل و نيز اتصال غيرمستقيم از مسير درياچه وان محقق شود، روابط ريلي دو کشور بيشتر توسعه خواهد يافت.
مديرعامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران همچنين با اشاره به تغيير ذائقه مردم به سمت مسافرت هوايي به علت مزيت زمان و سرعت اظهار کرد: با اين وجود ما از ظرفيت توسعه ريلي براي توسعه مسافرت ها استفاده مي کنيم و در صدديم که در اين زمينه ارتباطات و حمل و نقل مسافر بين ايران و ترکيه برقرار شود.
وي اظهار کرد: تردد ريلي مسافر بين ايران و ترکيه برقرار بود ولي بعد از مسائل ناامني که در شرق ترکيه رخ داد، قطع شد و تلاش مي کنيم که اين ارتباطات دوباره برقرار شود چرا که با توجه به تردد زيادي که بين ايران و ترکيه صورت مي گيرد، از ظرفيت بالايي براي توسعه برخوردار است.
محمدزاده همچنين بيان کرد: هم اکنون بين ايران و جمهوري خودمختار نخجوان آذربايجان ارتباطات خوبي در زمينه حمل و نقل کالا و مسافر از طريق خط ريلي برقرار کرده ايم و بين کشورهاي آسياي ميانه نيز مشغول مذاکره هستيم.
وي حضور سالانه چندين قطار گردشگري در ايران را موجب بالا رفتن ظرفيت و معرفي توانمندي ايران در زمينه خدمات ريلي عنوان کرد و ادامه داد: ما هم اکنون از اين ظرفيت استفاده مي کنيم اما مهمترين موضوع کاري ما، ترانزيت و برقراري ارتباطات ريلي بين کشورهاي همجوار و منطقه است.
مديرعامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران همچنين هدف از شرکت در بيست و يکمين مجمع منطقه اي مديران راهآهنهاي خاورميانه در آنکارا را تلاش براي ايجاد يکپارچگي و هماهنگي براي برقراري ارتباط ببيشر با هم عنوان کرد و گفت: ما درصدد هستيم که از ظرفيت اين نشست ها و جلسات براي توسعه ترانزيت استفاده کنيم.
وي توسعه ارتباطات ريلي بين کشورهاي منطقه در بخش صادرات و واردات و نيز ترانزيت در کريدورهاي شرق به غرب و جنوب به شمال و بالعکس را از جمله اهداف ديگر شرکت در اين نشست ذکر کرد و افزود: علاوه بر اين در صدد هستيم تا با استفاده از تجربيات کشورهاي منطقه، در توسعه حمل و نقل ريلي و بهره وري و اقتصاد ريلي به صورت هدفمند حرکت کنيم.
به گزارش ايرنا، بيست و يکمين اجلاس مجمع منطقه اي راه آهن خاورميانه تحت نام UIC RAME در محل مجموعه راه آهن شهر آنکارا پايتخت کشور ترکيه و با حضور نمايندگان کشورهاي خاورميانه برگزار شد.
مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران در اين نشست توانمندي هاي حمل و نقل و تزانزيت و خدمات قابل ارائه راه آهن جمهوري اسلامي ايران را به کشورهاي عضو حاضر تشريح کرد.
وي پيش از شرکت در اين اجلاس، با محمدابراهيم طاهريان سفير ايران در ترکيه ديدار کرده و در خصوص آخرين وضعيت و روند گسترش همکاري هاي ريلي ايران و ترکيه به رايزني پرداخت.