تاریخچه انجمن
در سال 1348 انجمــن با همـت و فعاليت سه شركت حمل و نقل بين المللي ايراني تأسيس گرديد. در آن زمان شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايراني انگشتشمار بودند و حمل و نقل برون مرزي كالا عمدتاً توسط فورواردرهاي خارجي كه نمايندگان يا دفاتري در ايران داشتند انجام ميشد. اين تجمع صنفي با نام "سنديكا" فعاليت خود را شروع كرد و در تاريخ 29/6/1352 به عضويت سازمان جهاني فياتا پذيرفته شد و به موجب اساسنامه، وظيفه هماهنگي و ارتقاء وضعيت و كيفيت كار اعضاء و در عين حال، وظيفه توزيع كارنه تير را بر عهده داشت. بعد از انقلاب اسلامي ايران به دنبال سياست دولت جمهوري اسلامي داير بر بسط فعاليت و حمايت از شركت هاي حمل و نقل بين المللي ايراني، تعداد اين شركتها افزايش يافت و به تبع آن تعداد اعضاء سنديكا نيز فزوني گرفت. با تصويب قانون جديد تشكل هاي صنفي، نام سنديكا در سال 1374 به انجمن سراسري شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايران تغيير يافت. در سالهاي بعداز انقلاب، اگرچه دامنه فعاليت انجمن گسترش يافته ولي موقعيت و ميزان پذيرش آن در ميان متوليان بخش حمل و نقل نشيب و فراز داشته و ميان نگرشي منفي در سالهاي پيش تا قبول و پذيرش و احساس همكاري در سالهاي اخير در نوسان بوده است. با تغيير نگرش دولت مردان به نقش و اهميت تشكلهاي صنفي، انجمن شركتهاي حمل و نقل بين المللي نيز در هر زمينه و تا سرحد مقدورات خود از همكاري و همياري با متوليان بخش حمل و نقل و سازمانهاي مرتبط با اين فعاليت دريغ نكرده است. در حال حاضر شمار اعضاء انجمن از حدود 317 شركت نيز فراتر رفته است. با تغيير نگرش دولت مردان به نقش و اهميت تشكلهاي صنفي، انجمن شركتهاي حمل و نقل بين المللي نيز در هر زمينه و تا سرحد مقدورات خود از همكاري و همياري با متوليان بخش حمل و نقل و سازمانهاي مرتبط با اين فعاليت دريغ نكرده است. از لحاظ طرحهاي تضمين و پوشش بيمهاي دسته جمعي ميتوان ادعا نمود كه انجمن سراسري شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايران از زمره معدود انجمنها در سطح جهان است كه توانسته است در زمينه هاي مهم و اساسي چون تضمين حقوق و عوارض گمركي، مسئوليت مدني حمل كنندگان و حقوق صادر كنندگان بارنامه و راهبارنامه (CMR) پوشش بيمهاي مطلوب و مناسبي را براي اعضاء خود فراهم آورد. علاوه بر خدمات ياد شده، هيئت مديره و كارشناسان انجمن خدمات مشورتي و رايزنيهاي حرفهاي خود را در اختيار متوليان بخش حمل و نقل قرار داده و در تنظيم قوانين، آئين نامه ها، مقررات و دستورالعملهأي مرتبط با حمل و نقل بين المللي سهيم بوده اند و اميد دارند كه در سايه همكاريها و مودتي كه بين بخشهاي دولتي و خصوصي پديد آمده است در كنار برنامه ريزان و سياستگذاران بخش در ساماندهي و پيشبرد و ارتقاء سطوح كمي و كيفي خدمات حمل و نقل و سرمايه گذاريهاي لازم، گامهاي بلندتر و مؤثرتري را برداشته و به ياري ايزد منان موجبات كسب اعتبار و حيثيت روز افزون اين حرفه و صنف را فراهم آورند